Тема | Име | Описание |
---|---|---|
07.09.2025 Откриване на учебната година | 1. Тържествено откриване на първият учебен ден. Слово на директора. 3. Раздаване и разглеждане на учебниците. Запознаване със съучениците и учителката. 4. Кой е Васил Априлов и защо нашето училище носи неговото има? 5. Устен разказ на тема "Аз и моето семейство". Коя е моята любима приказка, филм или игра и защо? Децата разказват. 6. Рисунка на тема "Аз и моето семейство". Писане на части от букви. Разказ по картина. Описание на момиче-игра |
|
На 6 септември Пловдив отбелязва не само 140 години от Съединението на България, но и своя официален празник. Причината е историческа – именно тук, през 1885 г., в сградата на днешния Регионален исторически музей – Зала „Съединение“, е обявено присъединяването на Източна Румелия към Княжество България. Затова Пловдив е символът на това събитие и традиционно се превръща в център на националните чествания. На 6 септември 1885 г. се осъществява Съединението на Княжество България с Източна Румелия, регион, който след Берлинския договор от 1878 г. остава под формален контрол на Османската империя, но с автономно управление. Това обединение е постигнато чрез смела и добре организирана акция, подкрепена от български офицери и граждани, сред които водеща роля играе Петко Войвода и военният комитет, ръководен от капитан Александър I Батенберг. 6 септември е повече от историческа дата – той е символ на стремежа към единство, самочувствие и национална гордост. Този празник напомня на поколенията за силата на общото дело и значението на обединението на хората около общи цели. Днес Денят на Съединението служи като вдъхновение за национално единство, диалог и солидарност. Той ни напомня, че независимо от трудностите, България може да се обедини и да преодолее предизвикателствата заедно. 6 септември е символ на българската идентичност, смелост и национална гордост. Денят на Съединението остава важен урок за поколенията – че единството и решителността могат да преодолеят всякакви препятствия и да оформят бъдещето на нацията. Васил Априлов. Роден е на 21 юли 1789 година в Габрово. Градът е известен с предприемчивостта и икономическа съобразителност на своите жители, което спомага за превръщането му в търговски център. С търговия се занимават и двамата братя на Васил.Школата е обща – и открай света да дойдат, нека се учат“. С това послание на Васил Априлов първото българско светско взаимно училище отваря широко своите врати за всички жадни за знания младежи. На 2 януари 1835 година Априловска гимназия, наричана тогава просто „Габровското училище“, е открита тържествено от Неофит Рилски. Палаузов и Априлов осигуряват и средствата, нужни за функционирането на училището, обещавайки да внасят по 2000 гроша годишно до края на животите си. Все пак техните усилия не биха били достатъчни без помощта на още много други будни габровци и българи, сред които не трябва да пропускаме братя Мустакови. |
||
14.09.2025 Звук и буква "А" и "М" | ||
21.09.2025 Звук и Буква "И" и "Н" | ||
1. Какво е сричка? Сричка се нарича част на думата, която съдържа един гласен звук и се изговаря с един тласък на издишната въздушна струя. Ако думата съдържа един гласен звук, тя ще представлява една сричка. дом, стол, мост, грозд, лед, кол, вол, лъв, вълк Ако думата не съдържа гласен звук, тя не представлява сричка. в (предлог), с (предлог) В състава на сричката може да влиза:
у-чи-тел-ство, я-бъл-ка, о-ко, у-хо 2. Какво е дума? Обособена единица на човешката реч, която представя съчетание от звукове , свързана с определено значение. |
||
1. Разговаряме за сезона Есен 2. Чета на децата приказката на Елин Пелин "Листата". Кои са героите в приказката?липата и нейните листа За кое дърво разказва писателят?- липа. Какви други дървета знаете?-бук, дъб, бреза, върба и плодни дървета-ябълка, круша, слива 3. Разкажете по кои признаци разбираме, че е дошла есента: Листата на дърветата си променят цвета, стават жълти, червени, кафяви. Листата на дърветата започват да падат. Водата в реките и потоците, става студена. Духа силен студен вятър. През есента берем ябълки, круши и орехи. Сутрин пада слана(слана-заледена роса) Можем да я видим по тревата. Сланата е водната пара от въздуха, който допира изстудената земна повърхност, и образува ледени кристали. Сланата е вредна за растенията. 4. Децата рисуват картина на тема "Есен" |
||
28.09.2025 Преговор А, М, И, Н | ||
1. На стр.. 22 и 23 от Буквара - Четене на текстовете и разказ по картината на стр.23. 2. Образуване на думи със зададени срички 3. Писане и упражнения в Тетр.2 |
||
05.10.2025 Звук и букви "Е" и "Л" | ||
1. Диктовка. Пишат на дъската. "Нина има мама. Мими има Нина. Ани има Мина." В тетрадката диктувам :Ани има Ина. Главна буква в началото на всяко изречение. Имената на хората се пишат с главна буква. 2. Игра "Загради буквата, която чуеш". На дъската са написани буквите: А, м, И, н, Н, а, М, и. Писане на дъската думи с тези букви.: има , Нина, Ани, мама, Мими и др. 3. Звук и буква "Е". Откриваме думи в картината от Буквара на стр.26, които съдържат звука "Е" Четене на думи и срички от Буквара на стр.26. В трите думи намираме мястото на звук "Е". Какво е сричка? Сричка се нарича част на думата, която съдържа един гласен звук и се изговаря с един тласък на издишната въздушна струя. Ако думата съдържа един гласен звук, тя ще представлява една сричка. дом, стол, мост, грозд, лед, кол, вол, лъв, вълк Ако думата не съдържа гласен звук, тя не представлява сричка. в (предлог), с (предлог) В състава на сричката може да влиза:
у-чи-тел-ство, я-бъл-ка, о-ко, у-хо Определяне на броя срички в думите: имена-3 срички, Ема-2 срички. Всяка дума се състои от една или повече срички. Най-малкият произносителен звуков комплекс от думата, който се състои от една гласна със или без съгласни. Пишем буква "Е" в Тетрадка2 по писане на стр.14 Разказ по картина на стр.26- нова дума "мравуняк". Разказ по картина на стр.27. Четене на текста |
||
В часа 1. Правихме диктовка : Ема има лале. Мими и Ели имаме мама. 2. Образувахме думи от зададени срички - ми, ла , ни , ма- мини, мила, лами, мамини. Обяснихме значението на всяка от тези думи и съставиха устно изречения с тях. 3. Намиране на думи започващи с "Л"-лист, линия, лале, луна. Четене на срички. Четене на текста от читанката на стр.28/29, разказ по картината на стр.29 "Разходка в парка" -нови думи да научат : водна лилия, папур, иглика, роза, лале. Отговаряха на въпроса кой как се казва от текста "Мила и Ели". 4. Какви риби познавате? пъстърва, сьомга, акула, сом, щука, кит и др. Къде живеят? - в сладка вода-реки и езера и в солена вода- морета и океани
|
||
12.10.2025 Преговор - А,М,И,Н,Е,Л | 1. Зпочнахме с намиране на изучените букви в Таблица с азбуката и назоваване на думи със съответната буква. 2. Диктовка: Ема има Лили. Лили има лале. Мими и Ели имаме мама. 3. Образувахме думи от зададени срички - ми, ла , ни , ма- мини, мила, лами, мамини. Обяснихме значението на всяка от тези думи и съставиха устно изречения с тях. 4. Четене на текста от читанката на стр.27/29/30, разказ по картината на стр.29. -нови думи да научат : водна лилия, папур, иглика, роза, лале. Отговаряха на въпроса кой как се казва от текста "Мила и Ели". 5. Тетр.2 по писане на стр.10 - Имената на хора започват с главна буква-писане на имена на стр.10. На стр.18 - намиране на думи в таблица и подреждане на думите отстрани на таблицата в изречение по цвят-Ина е мила. |
|
Буквара на стр.6 разгледахме картинките и децата разказаха по всяка картинка част от приказката, като отговориха на въппросите : Къде отива Червената шапчица? Какво носи в кошницата?, Кого среща в гората?, Какво се случва в къщата на баба й? ,Разделихме приказката Червената шапчица на части. Подредиха частите. Накрая разказаха приказката отначало докрай. Рисуваха по избор част от приказката. |
||
Илюстрация към приказката "Червената шапчица" |
||
19.10.2025 Звук и Буква "О" и "Р". | 1. Отваряме буквара на стр.32. Днес ще се запознаем с буква "О". Вие вече я познавате от английската азбука. Избройте ми думи с буква "О", като гледате картинките в учебника-орех, охлюв, обръч, орел, огън. Попълнете "О" в думите орех, лимон и дърво. Да прочетем сричките в зеления правоъгълник. Като гледате картината отдолу разкажете какво виждате на нея. Какво е това?-цирк. Кой е на арената и какво прави? Конят танцува като се изправя на задните си крака. Тюленът върти обръчи. Палячото/клоунът кара мотор. Котката/тигърът прескача през огнен обръч. Децата от публиката и се смеят, ръкопляскат и се забавляват. А сега да разгледаме схемите на думите, които трябва да свържем със съответната картинка. Да прочетем текста . Нови думи: цирк, обръч, тюлен, арена, публика 2. Отворете Тетрадката по писане2 на стр.20 и упражнете писането на буква "О", запишете сричките и думите по-долу. На стр.21 упражнете писането на главна буква "О" |
|
1. В Буквара на стр.34 разгледайте картините и избройте думи с буква "Р" в тях. Изговорете скороговорката "Рачо реже прясна риба". Прочитат децата сричките в зеления правоъгълник и думите и обясняваме тяхното значение. Съставят устно изречения с думите : орел, орле, рамо, рана, трактор, оре. Разказват по картината "На море". Прочитаме текста отдолу. Разказ по картина на стр.35 " В планината" . Верижно четене на текста . Отговарят на въпроси: Къде е Марина?, Какво намери Миро? Отбелязваме отговорите в учебника. Обяснявам, че Рила е име на планина в България. Кои други планини знаем в България-Пирин планина, Стара планина, Родопа планина и др. Обяснявам значението на думата "ела/ели"и децата я свързват с картинката на стр.35 долу. Обяснявам, че думата "Ела" може да е и име на дете и тогава се пише с главна буква. Нови думи: орел, орле, рамо, рана, трактор, оре, Рила планина, ели, орли, раница. 2. В тетрадката да упражним писането на буква "Р". |
||
26.10.2025 Звук и буква "У" и "Ъ". 1ви ноември Ден на народните будители | 1. Кои хора наричаме "Народни будители"? Познавате ли някои от тях?-Кирил и Методи са създателите на българската азбука, Васил Априлов е създателят на първото българско училище, Васил Левски- революционер. Първи ноември е ден за отдаване на почит към паметта на големите българи и техните дела. 2. Изработване на картичка за 1ви ноември Денят на народните будители |
|
Да разгледаме картинките на стр.36 в Буквара. Най-горе има една буква, коя е тя, някой разпознава ли я? Тя прилича на една от английските букви по изписване, но звучи по различен начин- това е Буква "У" и звук "У". Кажете ми думи в които присъства звукът "У" - ухо, муха, чук, ум, умен, Румен. Къде се намира звукът "У" в тези думи- в началото, в средата или в края? ухо-в началото, муха в средата и т.н.От колко срички се състои всяка от тях?-ухо-2 срички, муха 2 срички, чук -1 сричка.Да прочетем сричките в зеления правоъгълник. Разгледайте рисунката и ми кажете къде са децата?-в училище С кой звук започва думата?-У. Как се наричат децата , които ходят на училище?-Ученици, Кой им преподава?- Учителка. Всички тези думи започват със звука"У". Да прочетем текста под картината и да решим задачата на дъската. Прочетете думите отдолу и ги свържете със съответната картина. Как се променя пдумата "умен" според това за кого се отнася? Да прочетем в зеления правоъгълник, как се променя думата "умора", когато я прилагаме към различни хора на стр.37 - за мъж-уморен, за жена - уморена, за дете-уморено. Да разгледаме картината на стр.37. Колко деца има тама?, какво правят?-говорят по телефона, играят на компютъра и др. Прочетете текста под картината и отбележете вярното твърдение отдолу. Как ще изписваме Буква "У"? - показвам на дъската изписването на малка и голяма буква "У". Отворете Тетр. по писане2 на стр.24 и запишете малката буква "у" и на стр.25 и запишете голямата буква "У". А сега да упражним свързано писане-ум,-ун,-ул, -уми, -ну, -лу, -умен, -нула. Да подредим думите в изречение най-долу на стр.24 |
||
1. На стр.40 в Буквара горе е изписана една буква и това е буквата "Ъ". Като разгледате картинките най-горе, кои са думите в които чуваме звука "Ъ" и къде стои буквата "Ъ" в квадратчетата отдолу?-кърпа, чадър, пръст. Колко са сричките във всяка дума? Думите започващи с "Ъ" са много малко. Една от тях е "ъгъл". Покажете ми ъгъл-ъгъл на чин, на тетрадка, на стая. В един четириъгълник колко ъгъла има?-четири. Чертая квадрат и правоъгълник на дъската. Каква е приликата между квадрата и правоъгълника? Прочетете сричките . Разкажете какво виждате на картината?-Вали дъжд и слънце грее.(Можете да използвате думата Ръми ситен дъждец .) Момчето се катери по дървото с чадър в ръка. Отдолу го гледа петелът (кокошката отговарят децата). Каква е разликата между петел и кокошка?Как се наричат малките на кокошката?-пилета. Да прочетем текста отдолу. А сега да свържем всяка картинка със съответната дума. 2. Да видим как се пише буква "Ъ". Аз изписвам малка и голяма буква"Ъ" на дъската. Децата излизат и я пишат на дъската. Пишат думата "ръми". Отваряме тетрадката по писане2 на стр.28. Упражнете писането на буквата и свързването й с другите букви.Да оцветим буквичките най-отдолу и да видим, коя е птицата.-гълъб. 3. Нови думи: ръми, петел, ъгъл, четириъгълник, мърморя, лъв, чадър, дъга, Пила планина, връх Руен |
||
1. Тетрадка по писане2 на стр.24,25 Упражнение за писане на буквата "У" . Слято писане с другите изучени букви. 2. Тетрадка по писане2 на стр.28 и 29 Упражнение за писане на буквата "Ъ". Слято писане с другите изучени букви. |
||
Изгледайте видеото |
||
Изгледайте видеото |