Сбит преразказ. Преговор. План за сбит преразказ на "Радини вълнения"

Да си припомним: 

Особености на сбития преразказ:

  1. Цел на сбития преразказ - да предадем сюжета на оригиналния текст накратко
  2. Случките трябва да се пресъздадат последователно и в стегнат вид, без да се променят, без подробности
  3. Съкращават се описанията и диалогът, те се предават сбито, като не се нарушава целостта на текста
  4. Употребяват се глаголни форми в 3л, ед.ч (той - форма)
  5. Основното глаголно време е сегашно, без да се смесва с минало свършено и мин. несв. време, както и без форми, завършващи на -л, -ла, -ло, -ли. Т. нар. минали свършени деятелни причастия
  6. Пряката реч се преразказва като се стремим да запазим съдържанието и смисъла.

Стъпки при създаване на сбит преразказ:

  1. Анализ на художествения текст 

  • Отделете основните и второстепенните епизоди. Първите се съкращават по-малко, вторите - повече
  • Проследете въвеждането на героите и техните постъпки - име, портрет, с каква работа се занимава, с кого и как общува, какво определя постъпките му
  • Уточнете мястото и времето на събититята 
  • Следвайте последователността на действията и връзките между тях

     2. Създаване на план на преразказа: 

  • Озаглавете епизодите
  • Срещу всеки епизод - съкратено запишете какво ще съдържа, като използвате ключови думи и изрази 
  • Съкратете информацията в епизодите, като избягвате тази, която не е пряко свързана с основния герой 
  • Проверете последователността на епизодите

     3. Написване на преразказа: 

  • Следвайте плана 
  • Пишете в сегашно време 
  • Преразказвайте пряката реч 
  • Използвайте кратки изречения 
  • Не включвайте оценка на характерите и постъпките или лично мнение за тях
  • Проверете и редактирайте стилистични и правописни грешки 

"Радини вълнения" - План за сбит преразказ

  1. Представяне на Рада Госпожина - хубаво момиче, сираче, храненица на Хаджи Ровоама
  2. Подготовка за годишния изпит - ученичките пременени, украсената стая, Рада наставлява, Стефчов още не е дошъл
  3. Начало на изпита - Главният учител, Рада окуражава децата 
  • Пристигането на Стефчов и неговите въпроси - сложни, трудни и дълги изречения, пренебрежителен тон
  • Намесата на Бойчо Огнянов - същите въпроси, разбираеми, лесни, обяснени                                                    
  • 4. Изпитът на Събка - смущаващият отговор                                                                                                         
  • 5. Краят на изпита - спокойствие                                                                                                                             
  • 6. Благодарността на Рада 



Last modified: Thursday, 19 May 2022, 8:06 PM