Зная от какво е изграден българският език. Начален преговор
Да чуем текста от стр. 4 в учебника по български език.
Какво разбираме от този текст?
Какво е за автора българския език?
С какво го сравнява?
Да си припомним: От какво е изграден езикът? Погледнете схемата - на какво играят децата? Отворете учебна тетрадка № 1 на стр. 2 и да попълним дарц мишената.
Езикът е съставен от изречения, организирани в текст. Текстът може да бъде предаден устно или писмено.
Изреченията в текста се различават по пунктуация, когато са в писмен вид, а по интонация, когато са употребени в устната реч.
Да погледнем текста "Зайчето" на стр. 4. Какви видове изречения по цел на изказването познаваме от миналата година?
- Съобщителни - с тях се съобщава някаква информация. Завършват с поставянето на точка "."
- Въпросителни - Въпросителни са изреченията, с които се обръщаме към някого, за да го попитаме нещо. Те се образуват с помощта на въпросителни думи:кой, коя, къде, какво, как, дали, нима, защо и др.
- Възклицателни - Възклицателни са изреченията, с които изказваме чувства. Думи, които се изполват за да се подчертаят или засилят чувствата във възклицателни изречения са: ох, ах, ех, ура, охо, брей, браво, олеле и др. Накрая на възклицателните изречения се поставя удивителен знак.
- Подбудителни- изреченията, с които изказваме заповед, съвет, молба, пожелание или поздрав. Завършват с удивителен знак (!).
Какво е словосъчетание? - съчетание от две или повече пълнозначни думи, обединени граматически и по смисъл. Да потърсим примери за словосъчетания в текста "Зайчето": "септемврийска сутрин", "Липов лист".
Упр. - Да направим упражненията след текста.
В учебната тетрадка да поставим правилните препинателни знаци в упр. 2 на стр. 2.
Да припомним думите в изреченията са подредени по смисъл и граматически са свързани правилно.
Упр. 3 - в учебната тетрадка - Подреди думите в изречение и постави правилен препинателен знак.
Думите като части на речта са най-различни, но ние досега сме изучили следните:
Да упражним интерактивните задачи в учебника.
Да определим думите в таблицата на стр. 3, упр. 4 в учебната тетрадка - каква част на речта са думите от всяка колонка?