Зная от какво е изграден българският език. Начален преговор


Да чуем текста от стр. 4 в учебника по български език. 

Какво разбираме от този текст? 

Какво е за автора българския език?

С какво го сравнява?


Да си припомним: От какво е изграден езикът? Погледнете схемата - на какво играят децата? Отворете учебна тетрадка № 1 на стр. 2 и да попълним дарц мишената. 


Езикът е съставен от изречения, организирани в текст. Текстът може да бъде предаден устно или писмено. 

Изреченията в текста се различават по пунктуация, когато са в писмен вид, а по интонация, когато са употребени в устната реч. 

Да погледнем текста "Зайчето" на стр. 4. Какви видове изречения по цел на изказването познаваме от миналата година? 

  1. Съобщителни - с тях се съобщава някаква информация. Завършват с поставянето на точка "."
  2. Въпросителни - Въпросителни са изреченията, с които се обръщаме към някого, за да го попитаме нещо. Те се образуват с помощта на въпросителни думи:кой, коя, къде, какво, как, дали, нима, защо и др.
  3. Възклицателни - Възклицателни са изреченията, с които изказваме чувства. Думи, които се изполват за да се подчертаят или засилят чувствата във възклицателни изречения са: ох, ах, ех, ура, охо, брей, браво, олеле и др. Накрая на възклицателните изречения се поставя удивителен знак.
  4. Подбудителни- изреченията, с които изказваме заповед, съвет, молба, пожелание или поздрав. Завършват с удивителен знак (!).

Какво е словосъчетание? - съчетание от две или повече пълнозначни думи, обединени граматически и по смисъл. Да потърсим примери за словосъчетания в текста "Зайчето": "септемврийска сутрин", "Липов лист".

Упр. - Да направим упражненията след текста. 


В учебната тетрадка да поставим правилните препинателни знаци в упр. 2 на стр. 2. 

Да припомним думите в изреченията са подредени по смисъл и граматически са свързани правилно. 

Упр. 3 - в учебната тетрадка - Подреди думите в изречение и постави правилен препинателен знак. 


Думите като части на речта са най-различни, но ние досега сме изучили следните: 


Да упражним интерактивните задачи в учебника. 

Да определим думите в таблицата на стр. 3, упр. 4 в учебната тетрадка - каква част на речта са думите от всяка колонка?












Последно модифициране: неделя, 17 септември 2023, 20:45