Анализ на "Златното момиче" - фолклорна приказка
Кои са причините, които нарушават хармонията в света на златното момиче? - идването на мащехата и нейната дъщеря.
Кой е автор на приказката? Вижте в учебника. – Фолклорна приказка.
Знаете ли какво е фолкор? - Народно творчество или фолклор е събирателно понятие за литературни произведения с неизвестен или неуточнен (анонимен) автор, а всъщност е налице съавторство при устното им предаване, като това общо авторство се приписва като цяло „на народа“. фолклор(от folk - народ, lore — мъдрост.
Фолклорът е устен етап, показващ взаимоотношенията между хора-семейство-род-населено място. Разказва за бита и ежедневието на хората. Фолклорът е народно творчество, включващо народни песни, приказки, пословици, поговорки, гатанки, скоропоговорки и т.н. Обикновено произведенията се разпространяват устно, но с възникването на идеята за националните ценности започват да се записват, а и издават, като част от националното (литературно) наследство. Фолклорът предава автентичният дух, традиция и идентичност на народа.
Разделете приказката на епизоди и ги озаглавете.
План на основните сюжетни моменти:
1.Отношението на мащехата към завареното момиче
2.Прогонването на завареното момиче в гората.
3.Срещата на момичето със старицата.
4.Изпитанията пред момичето.
5.Наградата на момичето / Позлатяването на момичето
6.Завръщането на златното момиче у дома.
7.Изпращането на мащеховото момиче по пътя към изпитанията.
8.Провалянето на мащеховото момиче в изпитанията.
9.Наказанието.
10.Завръщането на черното момиче.
11.Осуетяване на плана на мащехата за женитбата с принца.
12.Тържествуване на доброто над злото.
Кои са главните герои и кои второстепенни?
Главни герои в приказката са: завареничето (добро дете, което не е виновно за нищо, и което иска просто да живее в бащината си къща), доведеното момиче (мързеливо, с не толкова добро възпитание като „Златното момиче“, дете на мащехата) и бабата („Там наблизко живеела една бабичка в една колиба...”). Второстепенни, но също не по-малко важни и също водещи към смисъла на приказката, герои са: бащата,мащехата и гадинките, петелът.
Защо завареничето трябва да напусне своя роден дом? – мащехата го мрази и не иска да живее с него
Разкажете накратко пред какви изпитания е изправена момата. Какви добри дела извършва?
Каква според вас е мащехата в приказката? Какъв характер има тя и как го проявява спрямо:
1. мъжа си;
2. собствената си дъщеря;
3. заварената дъщеря;
Какво означава „мащеха”? – не е родна майка на момичето.
Каква е ролята на бащата в приказката? Бащата противи ли се на желанието на мащехата? Обича ли той своето дете?- Бащата не може да се противопостави на желанието на новата си жена и за да запази спокойствието в дома си, води „някъде” своето дете, надявайки се там то да живее по-добре, отколкото в родния си дом.
Какви черти на характера притежава златното момиче? А черното момиче?
Каква е ролята на бабата? А на петела?
Нека запишем характеристика на отделните герои:
момичето – добро, трудолюбиво, състрадателно
доведената дъщеря – мързелива, лоша
бащата – предател, защото пуска дъщеря си сама в гората
мащехата – злобна, завистлива
бабата – ангел-хранител на завареното момиче, справедлива
петелът – вестител на доброто
Какви са имената на героите? – те нямат имена. Представят само положителни или отрицателни качества. Като обобщение на персонажите в приказката „Златното момиче” е валидно твърдението, че действащи лица с характери няма, защото техните характери са по-скоро схеми и самите герои не търпят развитие; те са представени с предварително дадени характери и са подчинени на един определен мотив в своите мисли, действия и постъпки, които още в началото на приказката е представен като изконна черта на духа.
Кои герои бихте определили като положителни и кои като отрицателни? Защо?
Каква приказка е „Златното момиче“ – вълшебна или битова? Защо? Кои са вълшебните моменти в приказката? - по своя характер приказката е вълшебна, а това, което я прави такава са вълшебните елемнти в нея и препятсвията през които преминава главния герой, за да получи своята награда накрая. Ако се премахнат вълшебствата, приказката ще бъде битова, защото разкрива бита на човека и взаимоотношенията между членовете в семейството.
Сюжет и фабула Какво е сюжет и какво фабула? Сюжет е ходът на действието, наборът от събития в една история с причинно-следствените връзки между тях. Фабулата излага събитията в хронологична последователност.
а/експозиция /въведение; началният елемент от сюжета; разкрива време, място, обстановка; дава предварителни сведения и подготвя завръзката/ – нещастията на златното момиче
б/завръзка /поставя се началото на действието; повратен момент, който дава тласък на действието/ – момичето се губи в гората
2.доведената дъщеря се опитва да се ожени за принца
в/развитие на действието – бабата открива момичето; добрините на девойката
2.доведената дъщеря се опитва да се ожени за принца
г/кулминация /връхна точка в сюжета, последица от развитието на героите/ – наградата на златното момиче и наказанието на доведената дъщеря
д/развръзка /заключителен епизод; резултат от конфликта; доказва основните идеи на творбата/ – сватбарите откриват измамата и освобождават златната мома
е/епилог /разкрива съдбата на героите след развръзката/ – сватбата с принца
Виждаме, че се редуват еднакви ситуации, но с два типа поведение на героите – на заварената и доведената дъщеря.
Време и място на действието – не са ясно определени. Действието се развива на неопрделено място, както в типичната приказка – в гората.
Каква е символиката на златното и черното? Златно – най-скъпият благороден метал – благородство, честност, трудолюбивост, доброта, златна душа – чиста душа, човек с много положителни качества и добродетели
Черното – нещастие, мъка, зло, смърт, обреченост
Реката е символ на промяната; гората е място за проверка и изпитание на качествата, знахарката – лечителка и пазителка на домашното огнище, пътят – на отчуждението, но и на приобщаването.
Композиционни похвати? –
- ретардация – разказвачът не прекъсва повествованието за съдбата на завареничето, но го забавя, след което го продължава, вмъквайки нов аналогичен разказ за доведената й сестра.
- контраст – макар и еднакви, разказите и епизодите за двете момичета, като персонажи, те са напълно противоположни, например: - едната – заварена; другата – доведена; едната – мразена; другата – любима; едната притежава само положителни качества – другата само отрицателни; едната се превръща в златното момиче, защото е добра, милостива; другата се превръща в черно и грозно момиче, което е зло, мързеливо и жестоко; едното огрява земята със светлината си, а другото остава вкъщи.
- повторение – на ситуации, епизоди, действия – мащехата и за двете момичета меси питки; бащата ги отвежда в гората и ги оставя сами; и двете намират горската знахарка; получават еднакви задачи; топят ги в реката(,но в различни води), хващат ковчежета(,но с различно съдържание); връщат се у дома(,но съдбата им ще бъде различна).
Идеята, внушавана от разказвача, е за човешките ценности като вечни и непреходни. Тя разкрива авторовото разбиране за тях, за човека и действителността, осмислени и подчинени на определен естетически идеал. Оттук произтича и поучителният характер на произведението – доброто се възнаграждава, а злото се наказва. Чрез противоположни герои е представен сблъсъкът на ценностите. В основата на приказката стои конфликтът като сблъсък на ценности. Той е изграден въз основа на съперничеството между мащехата, доведената и разглезената дъщеря и завареничето, и има за цел да утвърди човешките добродетели и да порицае отрицателното поведение.
Как успява да преодолее трудностите главната героиня? – заради своите добродетели.
На преден план е изведена народната мъдрост: „Който добро прави, добро получава.“
Човек се разпознава като добър и лош в зависимост от това, как ще се справи с новите, необичайни неща в живота, с трудностите, които те пораждат. Чрез изпитанията „златното“ момиче реализира своя преход от едно състояние към друго - от неопитност към придобиване на знания и опит, към израстване и утвърждаване в живота.
Защо момичето е възнаградено? Какво получава като награда за добрите си дела момата?
Какво символно значение се крие в потапянето на момичето във водата? - Водата е границата между нашия и отвъдния свят, тя е символ на пречистването и е изпитание за нравствеността на хората и всеки получава възнаграждение. За добрите хора водата е жълта и ги позлатява. За героинята това е краят на дългия път, изпитанията са преодолени и възтържествува справедливостта.
А какви черти от характера притежава момичето на мащехата? То защо не успява да преодолее изпитанията?
Какво е поведението на доведената дъщеря при срещата с трудностите в дългия път към щастието?
Коя е причината, която предизвиква мащехата да изпрати и своята дъщеря по същия път?
Какво е възнаграждението за лошото й поведение?
Защо в приказката са противопоставени героините?- За да се противопоставят качествата на характерите им.Завареничето е добро и състрадателно девойче, а доведената дъщеря е зла и завистлива. Тя не обича труда и е мързелива.
Справедливо ли е това, което се случва на завареното и на доведеното момиче като последица от собственото им поведение? Защо?
Каква е поуката от историите на двете момичета?
А дали мащехата е наказана? Какво мислите?
В приказката гадинките на бабата говорят. Как се нарича този художествен похват?
Защо първият юнак в страната пожелава да се ожени за златната мома?
Кои постъпки на мащехата и дъщеря й във финала на приказката показват, че те не са се поучили от грешките си?
Какво послание носи приказката?
Разкрийте смисъла на словосъчетанията „златно момиче” и „златна мома”. - Тези сравнения са използвани, за да се подскаже, че момичето е добро и красиво.