Звук и буква "Й"

Основни цели на урока са да се формират умения за разпознаване на звука "Й". Разпознаване и писане на главна и малка ръкописна буква "Й". 

Ход на урока: 
Чрез глаголи, които съдържат "й" децата изпълняват подвижна игра. 
С команди: 
Скачай! (Децата скачат)
Тичай (Децата тичат в кръг, предоставяйки им се достатъчно място! 
Дишай! (С цел успокояване и заемане на мястото си). 

След успкояване на дишането си, следва дискусия:
- Знаете ли кой звук се чува в края на думата? 
- Този звук се нарича "й". 

Обяснява се разликата между звук "И" и "Й".
Всички изговаряме хорово думички показани на дидактични карти, с цел децата да разберат разликата между звуковете "И" и "Й", артикулационните особености и разлики в изписването. 
Следва назоваване на думичките илюстрирани в учебника:
пейка, маймуна, лейка 
Обяснение на значението на думата  "лейка" (преносим съд за вода, който се изпозлва с цел поливане на растения в нашата градина).
Следва разглеждане на илюстрация от учебника на страница 42. 
- Бихте ли посочили къде в илюстрацията се намира лейката? 
- Кой звук чуваме с средата на думата "лейка"? 
(Звукът е "й"). 
- А къде се намира звук "Й" в думата маймуна и пейка? 

Децата прочитат сричките в убеника. 

Следва стихтворение:
Шапка и пуловер облечи 
и  шейната ти грабни. 
Тичай, скачай и се смей, 
кимай всекиму: Здравей!

- Кой е звукът ,който чувате в  края думите облечи и грабни? 
(Звук "И"). 
- А кой е звукът, който чувате в кра на думите смей и здравей? 
(Звук "Й").
 Писане на главна и малка буква "Й" 

Цел: Да се формират умения за писане на малка и главна буква "Й" и свързването и с други букви. 
Децата прочитат сричките на страница 43 от буквара. 
Учениците отговарят на въпросите към илюстрацията в учебника. 
- Какво е нарисувано? 
- Къде е седнало детето? 
- Какво прави? 
- На какво играе? 

- Нека разгледаме буква "Й". 
- На коя друга буква прилича тя? 
(На буква "И".)
- Нека разгледаме заедно двете букви (показване на карти). 
- По какво се различават? 
Нека изпишем заедно буква "Й". 

Следва изписване на първите три реда на буква "Й" от учебна тетрадка номер 2. 
Индивидуален подход е приложен към всеки ученик - проследяване на реда за писане, особености, движение на ръката, свързване на буквата с останалите букви чрез изписване на думички. 

Last modified: Friday, 30 May 2025, 4:41 PM