Буква и звук С и З

Днес научихме следващите две другарчета - беззвучния съгласен звук "с" и звучния "з". Буквата на беззвучния съгласен има съвсем същото съответствие в азбуката, която ползваме на английски, затова не е трудно да я пишем, но трябва да внимаваме като я четем - звучи като "s". Буквата "з" прилича на числото 3 и на обърната буква "е", трябва да внимаваме да не я пишем наопаки. 

Звуковите модели днес включваха думите самолет, каска и кос за беззвучния "с" и зърна, знаме и роза за звучния "з". На повечето от тези думи знаем всичките букви, така че ги написахме на дъската. Както винаги, измисляхме думи, съдържащи звуковете, които изучаваме - самолет, стюардеса, писта, стълба, слънце; зима, пързалка, знамена, зайци, пързалям се.

Четохме сричките, думите и текстовете, които стават все по-дълги . Обърнахме внимание как трябва да произнасяме числото 8 и как да пишем близкото по звучене име на река - Осъм, с главна буква "о" и различен гласен звук между "с" и "м" . Уточнихме също, че понякога само мястото на ударението е достатъчно да сменим, за да се получи друга дума .

Отново образувахе съобщителни изречения по картинки

Припомнихме си отново сезоните. Разбрахме, че понякога думите сменят малко значението си - есента не е направена от злато, но я наричаме златна заради красивите жълти листа на дърветата, които изглеждат като златни . Опитахме се сами да разберем защо наричаме някое дете "златно" - защото е добро, трудолюбиво, упорито и постига целите си.

Упражнявахме се да пишем новите букви в учебната тетрадка. Открихме други думи, започващи със или съдържащи техните звукове - слон, сак, сърна, скиор, Струма ; заек, зелка, коза, зебра. Посочихме, че разбираме коя буква да пишем в края на думата като добавим гласен звук след нея и проверим какво се чува - ако чумаме "з" (както в ориза), ще напишем "з" и в думата, в която чуваме накрая "с" (чуваме [орис], но пишем ориз); ако чуваме "с", и двете думи ще напишем с буквата "с"(носа - нос).



Last modified: Friday, 15 December 2023, 8:35 PM