Научен текст. Извличане и обработка на информация от урочна статия.
С някои от вас вече се запознахме с научния текст миналата година. Да видим кой какво си представя като чуе това определение?
Отворете на стр 14 и да прочетем текста "Географската наука"
Развитие на географската наука през вековете. Заедно с откриването на нови земи се развивала и географията. Картите играели все по-голяма роля в изследванията на географите и затова науката за картите – картографията, била наречена втори език на географията.
Припомнете си какви видове географски карти познавате с помощта на фиг. 8 – 10.
Мащаб на картата. При съставянето на географски карти избраните за изобразяване обекти не се намаляват произволно. Числото, което ни показва колко пъти са намалени истинските размери на всеки обект и разстояние, се нарича мащаб и се означава с буквата М.
За да разбираме „езика на картите“, трябва добре да познаваме способите за картографиране. Например:
– способ на линейните знаци: чрез него на картите се отбелязват обекти с линейно разположение: пътища, реки, държавни граници;
– знаков способ:използва се при означаване на местоположението на различни географски обекти. Знаците могат да бъдат рисунки, букви, геометрични фигури и др.
– способ на количествения фон: с помощта на тонове от един цвят се обозначават различни величини: височината на планините, дълбочината в океаните и моретата, гъстотата на население, и др.
Географията е древна наука, изучаваща заобикалящия ни свят. Тя се интересува от нашата планета Земя, от нейните движения в Космоса, от сезоните. Изследва измененията в климата, като отчита промените във времето, проучва как климатът влияе върху растенията и животните, хората и тяхната стопанска дейност.
Ключови думи:
география, географски карти, картография, мащаб
Въпроси и задачи:
⬛ 1. Какво представлява географ-
ската карта?
⚫ 2. Какви способи за картографи-
ране познавате?
⬛ 3. Какво научихте за науката
география от допълнителния текст
(Още нещо за...)?
- Как разбирате израза от текста „език на географската карта“?
- Какво трябва да знаят и да могат специалистите, които изработват карти?
- С какво рубриките „Още нещо за...“, „ Ключови думи“ и „Въпроси и задачи“ допринасят за осмисляне на сведенията за географската наука?
- Кой от обектите, които изучава географията, е най-интересен за вас?
Как наричаме думите, които ни разкриват отговорите на тези въпроси? - ключови думи.
Какъв е горния текст? - Наричаме го научен текст.
В текста „Географската наука“ е разработена тема по учебния предмет география и икономика. „Географската наука“ е урочна статия.
„Географската наука“ е текст, който притежава следните признаци:
◾ предназначен е за официално писмено общуване – учебен час по география;
◾ представя достоверни сведения за науката география – развитие през вековете, същност и създаване на географската карта;
◾ съдържа термини, с които се назовават понятия от тази наука – карта, картография, мащаб;
◾ съставен е от отделни части (рубрики) – Ключови думи; Още нещо за...;
Най-важната информация е отделена графично с помощта на специален фон или шрифт – Числото, което ни показва колко пъти са намалени истинските размери..., се нарича мащаб; В текста „Географската наука” е разработена тема по учебния предмет география и икономика. "Географската наука" е вид научен текст – урочна статия.
◾ включва инструкции за дейност – Припомнете си какви видове географски карти познавате...;
◾ съдържа въпроси и задачи за проверка и оценка на усвоените знания и умения – Какво представлява географската карта?;
◾ сведенията се онагледяват чрез схеми, таблици, карти, илюстрации.
Какво научихме от горния текст - запишете:
Научен текст:
- предназначен е за официално общуване;
- представя достоверни и непротиворечиви сведения от определена научна област;
- съдържа научна теза, която се доказва чрез аргументи и факти;
- създава се в писмена и в устна форма.
Видове научен текст:
- урочна статия – съдържа информация, предназначена за ученици;
- научна статия – представя сведения за специалисти от определена научна област.
Урочна статия:
- текст в учебник, който съдържа научни сведения, съобразени с възрастта на учениците;
- състои се от рубрики, инструкции за дейност, схеми, таблици, диаграми;
- засилена е употребата на термини.
Как трябва да възприемаме даден текст, в случая научен?
Възприемане на информация от научен текст
◾ Четем текста и определяме темата, подтемите и ключовите думи; |
◾ Осмисляме информацията в отделните части на текста и анализираме логическите и езиковите връзки между тях; |
◾ Оценяваме критично информацията; обмисляме кога и как можем да използваме тази информация. |
Когато възприемаме информация от урочна статия: | Примерно: |
✔ запознаваме се с темата на урочната статия и с нейното предназначение; | Показателно местоимение |
✔ ориентираме се в строежа на урочната статия (от какви части се състои); | тема, текст, въпроси за дискусия към текста, представяне на нови знания, таблици, упражнения, тест за контрол и оценка, задачи за домашна работа |
✔ припомняме си вече овладени знания и умения; | Припомнете си кои думи наричаме местоимения... |
✔ четем предвидената за овладяване информация – разделяме текста на подтеми, записваме най-важното, правим план; | Същност на показателното местоимение; Видове показателни местоимения; Показателното местоимение в изречението; Правила при употреба на показателно местоимение |
✔ упражняваме се, като следваме инструкциите за дейност; | Посочете изрази, които показателните местоимения заместват; Направете морфологичен анализ на показателните местоимения от текста... |
✔ проверяваме усвоените знания и умения. | Решаваме задачите от теста за контрол, оценка и самооценка. |
Осмислянето на информация от урочни статии ни помага:
- да постигаме по-добри резултати в училище и извън него;
- да развиваме интересите си в определена научна област.