Научен текст. Извличане и обработка на информация от урочна статия.

С някои от вас вече се запознахме с научния текст миналата година. Да видим кой какво си представя като чуе това определение?

Отворете на стр 14 и да прочетем текста "Географската наука"

Развитие на географската наука през вековете. Заедно с откриването на нови земи се развивала и географията. Картите играели все по-голяма роля в изследванията на географите и затова науката за картите – картографията, била наречена втори език на географията.
    Припомнете си какви видове географски карти познавате с помощта на фиг. 8 – 10.

       Мащаб на картата. При съставянето на географски карти избраните за изобразяване обекти не се намаляват произволно. Числото, което ни показва колко пъти са намалени истинските размери на всеки обект и разстояние, се нарича мащаб и се означава с буквата М.
    За да разбираме „езика на картите“, трябва добре да познаваме способите за картографиране. Например:
– способ на линейните знаци: чрез него на картите се отбелязват обекти с линейно разположение: пътища, реки, държавни граници;
 знаков способ:използва се при означаване на местоположението на различни географски обекти. Знаците могат да бъдат рисунки, букви, геометрични фигури и др.
– способ на количествения фон: с помощта на тонове от един цвят се обозначават различни величини: височината на планините, дълбочината в океаните и моретата, гъстотата на население, и др.

Географията е древна наука, изучаваща заобикалящия ни свят. Тя се интересува от нашата планета Земя, от нейните движения в Космоса, от сезоните. Изследва измененията в климата, като отчита промените във времето, проучва как климатът влияе върху растенията и животните, хората и тяхната стопанска дейност.

Ключови думи:
география, географски карти, картография, мащаб

Въпроси и задачи:
⬛ 1. Какво представлява географ-
ската карта?
⚫ 2. Какви способи за картографи-
ране познавате?
⬛ 3. Какво научихте за науката
география от допълнителния текст
(Още нещо за...)?










  • Как разбирате израза от текста „език на географската карта“?
  • Какво трябва да знаят и да могат специалистите, които изработват карти?
  • С какво рубриките „Още нещо за...“, „ Ключови думи“ и „Въпроси и задачи“ допринасят за осмисляне на сведенията за географската наука?
  • Кой от обектите, които изучава географията, е най-интересен за вас?

Как наричаме думите, които ни разкриват отговорите на тези въпроси? - ключови думи.

Какъв е горния текст? - Наричаме го научен текст. 

 В текста „Географската наука“ е разработена тема по учебния предмет география и икономика. „Географската наука“ е урочна статия

Географската наука“ е текст, който притежава следните признаци:
◾ предназначен е за официално писмено общуване – учебен час по география;
◾ представя достоверни сведения за науката география – развитие през вековете, същност и създаване на географската карта;
◾ съдържа термини, с които се назовават понятия от тази наука – карта, картография, мащаб;
◾ съставен е от отделни части (рубрики) – Ключови думи; Още нещо за...;

 Най-важната информация е отделена графично с помощта на специален фон или шрифт – Числото, което ни показва колко пъти са намалени истинските размери..., се нарича мащаб;
◾ включва инструкции за дейност – Припомнете си какви видове географски карти познавате...;
◾ съдържа въпроси и задачи за проверка и оценка на усвоените знания и умения – Какво представлява географската карта?;
◾ сведенията се онагледяват чрез схеми, таблици, карти, илюстрации.

В текста „Географската наука” е разработена тема по учебния предмет география и икономика.  "Географската наука"  е вид научен текст –  урочна статия.

Какво научихме от горния текст - запишете: 

Научен текст:

  • предназначен е за официално общуване;
  • представя достоверни и непротиворечиви сведения от определена научна област;
  • съдържа научна теза, която се доказва чрез аргументи и факти;
  • създава се в писмена и в устна форма.

Видове научен текст:
  • урочна статия – съдържа информация, предназначена за ученици;
  • научна статия – представя сведения за специалисти от определена научна област.

Урочна статия:

  • текст в учебник, който съдържа научни сведения, съобразени с възрастта на учениците;
  • състои се от рубрики, инструкции за дейност, схеми, таблици, диаграми;
  • засилена е употребата на термини.

Как трябва да възприемаме даден текст, в случая научен?

Възприемане на информация от научен текст

Приложение 3

◾ Четем текста и определяме темата, подтемите и ключовите думи;

◾ Осмисляме информацията в отделните части на текста и анализираме логическите и езиковите връзки между тях;

◾ Оценяваме критично информацията; обмисляме кога и как можем да използваме тази информация.

Когато възприемаме информация от урочна статия:

Примерно:

✔ запознаваме се с темата на урочната статия и с нейното предназначение;

Показателно местоимение

✔ ориентираме се в строежа на урочната статия (от какви части се състои);

тема, текст, въпроси за дискусия към текста, представяне на нови знания, таблици, упражнения, тест за контрол и оценка, задачи за домашна работа

✔ припомняме си вече овладени знания и умения;

Припомнете си кои думи наричаме местоимения...

✔ четем предвидената за овладяване информация – разделяме текста на подтеми, записваме най-важното, правим план;

Същност на показателното местоимение; Видове показателни местоимения; Показателното местоимение в изречението; Правила при употреба на показателно местоимение

✔ упражняваме се, като следваме инструкциите за дейност;

Посочете изрази, които показателните местоимения заместват; Направете морфологичен анализ на показателните местоимения от текста...

✔ проверяваме усвоените знания и умения.

Решаваме задачите от теста за контрол, оценка и самооценка.

Осмислянето  на информация от урочни статии ни помага:

  • да постигаме по-добри резултати в училище и извън него;
  • да развиваме интересите си в определена научна област.






Последно модифициране: събота, 3 септември 2022, 13:30