Песните на Добри Чинтулов

 Добри Чинтулов е възрожденски поет, автор на патриотични и бунтовни стихотворения, които се превръщат в познати за всеки българин песни. Роден е в Сливен, град, известен с революционния си дух. Посещава гръцкото училище в родния си град, където негов учител е един известен гръцки поет, чиито часове са уроци по поезия и музика, защото стихотворенията се пеят.

От седемнадесетгодишен Чинтулов мечтае, както сам споделя, да иде да учи в Русия – в „тази обетована земя, да диря просвещение там, гдето в училищата държат сметка за звездите“, или „да си диря щастието“. Наистина, след като известно време учи и работи в Елена, Търново и Букурещ, успява да стигне до Одеса. Отначало учи, издържан от български търговци, а по-късно със стипендия на руското правителство следва в литературно-педагогическия отдел на Одеската семинария (тогава е наричана Херсонска семинария). По време на следването си научава няколко чужди езика, научава се да свири на няколко инструмента и създава творби, които са наситени с патриотизъм. Изпълнен със свободолюбив дух и желание да промени съдбата на българите, Чинтулов се завръща в Сливен, където учителства и пише стихове. „Но най-хубавото, което носи в душата си, той го дава на борбата – своите пламенни бунтовни песни. Тия песни излизат из неговата учителска стая, минават през училището, защото той им създава мелодия и ги изпява на учениците си, обикалят цялата страна – в преписи и ученически тетрадки, в ръкописни сборници и песнопойки, и смело будят сърцата за бунт и борба.“ (П. Динеков)

   Най-известните стихотворения на Чинтулов „Стани, стани, юнак балкански“, „Вятър ечи, Балкан стене“, „Къде си, вярна ти, любов народна“, „Българи юнаци“ и днес разтуптяват сърцата на българите.

Отворете учебника по литература на стр. 12 и да прочетем стихотворението "Стани, стани, юнак балкански"!

Песните на Добри Чинтулов – пламенен зов за борба и химн на борците за свобода

1. Кога и къде за първи път сте чули песните „Стани, стани, юнак балкански“ и „Вятър ечи, Балкан стене“? Като стихотворения или като песни са по-известни тези текстове на Чинтулов?

2. По какъв повод се изпълняват песните на Добри Чинтулов днес? С кой период от българската история и с кои исторически събития са свързани те?

3. Какво чувство събужда стихотворението „Стани, стани, юнак балкански“ у съвременниците на Чинтулов и у днешния слушател?

4. Формулирайте темата на „Стани, стани, юнак балкански“.

5. Кой говори в стихотворението „Стани, стани, юнак балкански“? На кого говори?

6. Коментирайте картината на робството, която изгражда лирическият говорител.

  • Разтълкувайте смисъла на образите „сън дълбок“, „сълзи кървави“, „ний много претърпяхме“, „мъничка змията“. Каква е връзката между съня и робската участ?
  • Как българите възприемат робската си съдба?
  • Как образно е предадено примирението с робството?

7. Как българите могат да отхвърлят робството?

  • Коментирайте стиховете „… високо той ръце простира / да го избави вишний бог!“ и „… начало покажете вий; / и сабите си запашете…“.
  • Кой трябва да поведе българите в битката за свобода?
  • Каква е ролята на реторичните въпроси в четвъртата строфа на стихотворението?
  • От кого и защо трябва да вземат пример българите?
  • От кого могат да очакват помощ?

8. Коментирайте представата, изградена от лирическияговорител, за битката с поробителя.

  • Разтълкувайте изразите „Да стане лева наш балкански“, „та полумесец отомански / под тъмен облак затъмней“, „Да си развием знамената“, „да светне нашата земя“, „да си прославим имената“.

9. Каква е ролята на обръщението братя в стихотворението? Какво постига поетът с трикратното му повторение?

10. Как е постигнат призивният тон в стихотворението?








Последно модифициране: четвъртък, 15 септември 2022, 19:58