Текстът в общуването.

Какви текстове познаваме? 

  1. Художествени
  2. Научни 

Отворете учебника по БЕ на стр. 14 и прочетете текста "Пак българки, пак златни". 

Новият състав на   ни по художествена гимнастика започна блестящо кариерата си


   Новите състезателки от ансамбъла по художествена гимнастика защитиха титлата златни момичета на България още с първото си участие в голямо състезание. Отборът ни спечели златния медал в   на Световната купа в Песаро (Италия) снощи.

   Момичетата на Весела Димитрова изиграха съчетанието си с две въжета и три топки без грешка и получиха оценка 18,650. За съчетанието си с 5 обръча на 7 април 2017 г. грациите ни получиха 18,700. Така с обща оценка 37,350 те се поздравиха с първи значим медал в кариерата си.
   Домакинките от Италия останаха на второ място с обща оценка 36,800. Трети са представителките на Украйна с 34,600.  от Русия останаха пети. Оценките за трудност, които получиха нашите момичета и за двете си съчетания, са 10,000, съобщиха от Българската федерация по художествена гимнастика.
    Днес са финалите на отделните уреди за ансамблите и за индивидуалните гимнастички.  Българската федерация по художествена гимнастика съобщи, че състезанията започват от 14 часа...

Из интернет


Какъв текст според вас е този? 

 Чрез текста: „Пак българки, пак златни!“ се цели да се сподели информация за актуално събитие – победа за новия български ансамбъл по художествена гимнастика. Текстът въздейства върху мислите и чувствата на хората – кара ги да изпитват гордост. Предназначен е за разнообразна читателска публика. Общуването с нея е непряко – посредством интернет, който е посредник, т.е. медия – средство за масова комуникация. С помощта на интернет медийният текст „Пак българки, пак златни!“ достига до широки обществени среди.

Думата медия означава посредник, средство. Тя се използва, когато обобщено назоваваме средства за масова комуникация – вестници, списания, радио, телевизия, интернет, социални мрежи и пр. Общуването с помощта на такива средства информира за проблеми от всекидневието, служи за осъществяване на социални контакти, помага за изграждане на обществено мнение поважни за държавата и за гражданите въпроси – икономически, политически, образователни, културни, научни и др.

Средства за масова комуникация – интернет, вестници, списания, радио, телевизия и др.

 Медиен текст – текст, който се разпространява чрез средствата за масова комуникация.

Предназначение на медийния текст:

  • да информира;
  • да коментира;
  • да подтиква към действие;
  • да влияе върху мислите и чувствата;
  • да развлича.

С медийните текстове се отговаря на следните въпроси:

Какво се случва?
новият български ансамбъл по художествена гимнастика печели първи златен медал
Кога се случва?
печели първи златен медал Кога се случва?
Къде се случва?
град Песаро, Италия
Кои са участниците в общуването?
авторът на текста и читателите


Интервю:

  • вид медиен текст;
  • особености – информативност; въздейственост; диалогична форма.

Репортаж:

  • вид медиен текст;
  • особености – актуалност; образност; емоционалност; елементи на диалогичност.

Информационна бележка:

  • вид медиен текст; особености – актуалност; обективност; краткост.

Подборът и използването на езикови средства в медийния текст зависи от неговото предназначение:

  • в медийни текстове с предназначение да информират преобладава употребата на имена и на съобщителни изречения;
  • в медийни текстове за постигане на въздействие преобладават изрази с преносна употреба, реторични въпроси, възклицателни и подбудителни изречения.
Упражнения: стр. 16 -17 

Last modified: Sunday, 5 March 2023, 8:38 AM