Българинът във възрожденския свят - обобщение



 Българският език 

Език свещен на моите деди,
език на мъки, стонове вековни,
език на тая, дето ни роди
за радост не – за ядове отровни.

Език прекрасен, кой те не руга
и кой те пощади от хули гадки?
Вслушал ли се е някой досега
в мелодьята на твойте звуци сладки?

Разбра ли някой колко хубост, мощ
се крий в речта ти гъвкава, звънлива –
от руйни тонове какъв разкош,
какъв размах и изразитост жива?

Не, ти падна под общия позор,
охулен, опетнен със думи кални:
и чуждите, и нашите във хор,
отрекоха те, о, език страдални!

Не си можал да въплътиш във теб
създаньята на творческата мисъл!
И не за песен геният ти слеп –
за груб брътвеж те само бил орисал!

Тъй слушам се́, откак съм на света!
Се́ туй ругателство ужасно, модно,
се́ тоя отзив, низка клевета,
що слетя всичко мило нам и родно.

Ох, аз ще взема черния ти срам
и той ще стане мойто вдъхновенье,
и в светли звукове ще те предам
на бъдещото бодро поколенье;

ох, аз ще те обриша от калта
и в твоя чистий бляск ще те покажа,
и с удара на твойта красота
аз хулниците твои ще накажа.

                                             Пловдив, 1883


Да четем с разбиране

    Иван Вазов се прекланя пред изначалните опори на българския национален дух – родната земя, родното минало, родното слово. И когато на тях се посегне, поетът бърза да заклейми хулителите им и дa защити достойнството на родината.

"Ода" - 
    Одата „Българският език“ е възторжена прослава и страстна защита на родното слово. Двата основни мотива, които се противопоставят в лирическия текст, са мотивите за грубостта, неблагозвучието, несъвършенството на езика ни, от една страна, и за неговата красота, изящество и историческа мисия, от друга. Творецът разкрива доводите на хулителите на българската реч, за да обоснове тяхната несъстоятелност и да ги обори чрез художествената сила на поетическото си слово. Той не само защитава възможностите на родния език, чудната му мелодика, свежите и живи тонове, които се преплитат в него, а чрез творческото си дарование доказва, че този език е богат и въздействащ, благозвучен и свещен, ярка изява на духовната ни същност.

1. Проучете какъв е поводът за създаването на стихотворението? Защо поетът не може да остане равнодушен към хулителите на родното слово?
2. Родният език е една от характеристиките на националната принадлежност. Кои са другите? Каква е ролята на националните ценности в миналото, настоящето и бъдещето на България?
3. Определете жанра на поетическия текст. Кои са основните чувства и от какво са породени? Каква е ролята на прославата и на спора?

    Текстът на одата категорично и директно заявява непримиримостта на лирическия говорител към потъпкването на националния идеал. В цялата творба възхвалата преминава в спор и обратно – разгорещеният спор прелива във възтoржено преклонение пред мощта, светостта и красотата на родната реч. Лирическият текст е един своеобразен диалог „със“ словото и „за“ словото ни. То е одухотворено, сякаш оживява пред читателя чрез поетическото майсторство на твореца.
    Още първата строфа има конфликтен, напрегнат характер. Трикратното акцентирано повторение откроява противоречивото присъствие на езика в националната ни съдба. Това е свещеният език на предците, на тяхното гордо присъствие в свободна и мощна България. Но това е и езикът на вековните робски стонове, езикът на страданието. Характерните за текста изрази с променен словоред („език свещен“, „стонове вековни“…) подчертават силата на емоционалните преживявания. Родното слово осъществява най-съкровената връзка на човека – с майката и родината:
    език на тая, дето ни роди
    за радост не – за ядове отровни.

4. Коя е основната тема на стихотворението?
5.
 Каква представа за мястото на родното слово в националната съдба и в интимния свят на човека изгражда първата строфа? Каква е ролята на повторенията, на изразите с обърнат словоред, на противопоставянето? Какъв е смисълът на изразите „език свещен“ и „език прекрасен“?

    По-нататък в лирическия ход на творбата конфликтността се задълбочава и се открояват двете противоположни тези – клеветата и прославата на езика. Чрез поредица от въпроси лирическият говорител насочва вниманието към болезнената тема за ругателствата и обидите, за гаврата с родната реч, за невъзможността на хулителите на българското слово да вникнат в същността му и открият богатството на неговите възможности. Питанията въвличат и читателя като активна страна в диалога за красотата на родната реч. Но това не е достатъчно за поета. Той държи категорично да заяви своята позиция на родолюбив българин и творец, да открои идеите си не само чрез художествените внушения, но и посредством директно заявеното отношение:
    не, ти падна под общия позор,
    охулен, опетнен със думи кални...
    В централните строфи пулсират възмущението и гневът на лирическия говорител. Той не може да се примири с нападките и охулването на свещения език на дедите. Словото му става все по-изобличително, страстно и категорично. Недопустимо е родният език да бъде оклеветяван и потъпкван не само от „чуждите“, но и от онези, които са закърмени с него.
    Поетът използва насмешка, за да се дистанцира от онези, според които българският език не става за поезия, а само за „груб брътвеж“. Според Вазовите преценки подобно твърдение е „низка клевета“, „ругателство ужасно, модно“, което посяга на най-свидното за българина – неговия роден език.

6. Каква е художествената функция на поредицата от въпроси в следващите две строфи? Какви идеи за родната реч отхвърлят и утвърждават те?
7. Кои са основните достойнства на езика ни и как са разкрити художествено в третата строфа? Как въздействат синонимните характеристики със смисловата си и със звуковата си страна?
8. Първите три строфи разгръщат поетически тезата за красотата и богатството на родното слово. Каква е тезата на следващите три?

 Какъв образ на отрицателите на българския език изгражда поетът чрез епитетите („общия позор“, „охулен“, „опетнен“, „думи кални“) и опозицията („и чуждите, и нашите“) в четвъртата строфа? Какъв е смисълът на израза „език страдални“? Кое е основното чувство тук?
• От какво са породени несъгласието и насмешката на лирическия говорител в петата строфа? Коментирайте противопоставянето „песен“ – „груб брътвеж“ като смисъл и като звуков строеж. С каква цел са използвани преизказните форми „не си можал“, „бил орисал“?

    Финалът на творбата звучи категорично и оптимистично. Последните две строфи са отворени към бъдещето и заявяват поетовото намерение да превърне оклеветения, опозорен, низвергнат от чужди и свои български език в мощно поетическо вдъхновение. Творецът ще извлече от родното слово най-бляскавите му възможности, най-светлите и чисти звукове, най-покоряващата мелодика, за да направи смешни и жалки неговите отрицатели, но и за да остави на бъдните поколения пример за поетическо майсторство, за талантлива импровизация с богатството на родния език. Така противниците на българската реч ще бъдат сразени не само със силата на насмешката и гнева, но и със силата на поетическото слово, с красотата, която един истински художник може да извлече от свещения език на своите деди.

9. Какъв поетически обет звучи в последните две строфи?

• Как лирическият говорител вижда своята мисия на поет? Какви творчески цели си поставя и защо?
• Как е внушена идеята, че родното слово ще пребъде във времето?

    Така лирическият говорител утвърждава идеята за значението на българския език – в миналото, в настоящето и в бъдещето. В творбата се редуват гневът и възторгът, за да очертаят контурите на един въздействащ лирически свят, в който красотата на родната реч не е само заявена, но и внушена посредством таланта, любовта и вярата на един голям творец.


Последно модифициране: събота, 1 април 2023, 20:31