Звук и Буква "Рр"
Формиране на умения за разпознаване на звук "Р" и неговата печатна и ръкописна буква.
Усвъвършенстване на уменията за четене на срички, двусрични и трисрични думи и кратък текст.
Ход на урока:
Разглеждане на илюстрациите в учбника на стр. 34.
Въвеждане на урока чрез гатанка, съдържаща звук "р".
Аз съм гръмче, аз съм трънче,
но „царица“ ме наричат,
моми, момци с мен се кичат
и безкрайно ме обичат.
(Роза)
-Какво е общото между думите рак, роза, рисува, ракета?
(Започват с един и същ звук.)
Следва разглеждане на звуковите модели на думите роза, орел, бор.
Учениците определят мястото на звука Р в думите.
Използване на дидактични карти и показване на буква Р.
Определяне на звука и отчняване какъв е той - гласен или съгласен.
Обясняване на акустичните особености на звука.
Учениците прочитат колонките от думи и получават обяснение на значението на думите.
Прочит на изречението "Мони мери молив." (Назоваване на думата молив чрез илюстрация)
Следва разглеждане на илюстрация и посочване вида на превозно средство неговото наименование на български език.
Прочитане на текста от двете дечица, редувайки се.
Усвояване изписването на главна и малка ръкописна буква "Р". Усвояване начините на свързване с други букви.
Показване на главна буква "Р" и нейното изписване, както и на вече изучените елементи.
Следва упражение в учебна тетрадка по български език.
Приложен е индивидуален подход към всяко дете.
По същата методическа структура следва изписване на малка ръкописна буква "р".
Уточняваме кога се изписва главна буква:
- Първа дума от изречението.
- Имена на хора, планини (като пример от учебника и тетрадката).
- Обяснение на препиантелни знаци.
- Обяснение на непознати за децата думи: орел, Рила, малини (вид плод). Разликата между две думи, които имат еднакъв състав и тяхното произношение: ели (вид дърво) и Ели (име на момиче). Пояснение: Име на човек винаги започва с главна буква.