Звук и буква "Ъ"


Цел на урока:
Усвояване на умения за разпознаване, четене и писане на звук и буква "Ъ". 
Показване на дидактична карта, която изобразява "Ъгъл" . 
Запознаване на децата с думата "ъгъл" и изговаряне с цел ясно произношение. 
- Бихте ли погледнали картата, която показвам. Какво изобразява тя? 
Следва обяснение какво означава "ъгъл" и показване с примери от забокалащата ни класна стая:
ъгъл на стая, ъгъл на маса, показване на триъгълник и посочване на ъгъла "ъ"
Следва стихотворение като допълнителен ресурс:
 Всяко нещо има ъгъл:
остър, тъп, дори и кръгъл. 
Аз начупена съм цяла, 
с ъгъл прав по всяка права.
Дъжд, дърво, дъга и възел 
мен съдържат - буква пъзел. 
Мислиш ли какво да кажеш,
ме изричаш лесно даже. 

Ъгълът е място, гдето 
се събират две стени. 
В ъгъла се крие шаро,
щом се в нещо провини. 

Нека да опеределим с кой звук започва думата "ъгъл".
(Със звук "Ъ")
Следва изследване на акустичните и артикулационни характеристики на звука. 
- Нека заедно произнесем звук "ъ". 
-Отваряме ли широко уста? 
(Не)
-Това деца означава, че звук "Ъ" е тесен гласен звук. 

Следва назоваване на думите кърпа, чадър, пръст и определяне на звук "ъ" думата като позиция (в началото, средата и в края).
Децата се редуват като прочита сричките ъм, ън, ъл, ър, мъ нъ, лъ, ръ 

Разглеждаме илюстрацията от учебника на страница 40:
-Нека опишем заедно времето навън.  Времето е дъждовно, но се появава слънце. 
Обясняние на значението на думата "ръми". 
Думата "ръми" означава много слаб пролетен или есенен дъждец, при който е възможна появата на слънце. 
- Какво е необходимо да си носим, когато вали дъжд?
(Чадър). 
- Нека прочетем текста . 
Редуване на децата и назваване на думите чадър и слънце. 
-Нека назовем картинките най-отдолу в учебника. 
лъв, дърво, слънце
- А сега нека ги свържем към всяка една дума вярно. 

Писане на малка и главна ръкописна буква "Ъ"
Усвояване на елементите и изписване на малка и главна буква "Ъ" и свързването им с други изучени букви. 
Показване на елементите на буквата и тяхното правилно свързване. 
Приложен е индивидуален подход към детето и изписване на малка и главна буква в учебната тетрадка по български език. 
- Хайде да назовем какво е илюстрирано в горния десен ъгъл на учебника. 
(Използване на думата "ъгъл" отново с цел затвръдяване.)
пън, вълк, гъба 
- А знаете ли какво означава думата "мърмори"? 
- Когато някой от нас изпитва недоволство или е ядосан, казваме че мърмори или мрънка. 
- А вие мърморите ли, ако не вашите родители не ви дават да поигратете? Означава, че сте недоволни. 
- С кой домашен любимец свързваме думите "мър-мър". 
(Котка/Котарак).
Довършваме урока с прочит на тескста "Мърморина и Мърморана".

Последно модифициране: сряда, 28 май 2025, 17:08