Представяне по теми

  • Стъпка по стъпка

  • 13.09.2020 Здравей, училище!

    Откриване на новата учебна година. Правила на поведение в училище. Да се запознаем и да намерим нови приятели.

    • 20.09.2020 Строеж на езика. Писмен и говорим език.

      В този урок говорихме за строежа на езика, за неговите части: текст, изречение, дума, сричка, звук. Изговаряхме звукове, думи, съставяхме изречения. Разказвахме за първия учебен ден. Отбелязахме също и как функционира езикът - в писмена и говорима форма. Припомнихме си и някои от думите от миналата година под формата на игра с тях (римувана гатанка).

      Изполвани материали - елекронен учебник, с. 4-7, буквар, с. 4, 8-11, 14-15, читанка, с. 5.



    • 27.09.2020 Звукове и букви “а“ и “е“

      В днешния урок научихме какво е буква - писмен знак, символ на звук; буквата е това, което четем и пишем, а звукът - това, което изговаряме и чуваме. Буквите са подредени в азбука. Българският език използва кирилицата като азбука, а английският език - латиницата. Названието "кирилица" идва от името на един от създателите на първата българска азбука - Константин-Кирил Философ. Има много сходства между кирилицата и латиницата. Това ни помага, но понякога и пречи: лесно е да запомним някои букви, които вече знаем от обучението си по английски език (а, е, к, о, с, р, в и др.), но някои звучат различно и може да се объркаме като ги четем (с, р, в напр.). 

      Друго важно нещо, което научихме, е терминът "гласен звук" - всеки звук, кйто "има глас" и може да го изпеем, е гласен. Гласните звукове образуваг срички; колкото гласни звукове има в една дума, толкова срички има в тази дума. В нашите учебници и тетрадки ще отбелязваме гласните звукове с червен цвят.

      Упражнявахме се да откриваме звуковете "а" и "е" в различни думи, да броим колко са и да определяме мястото им в думата - в началото, в средата или в края й. Разбрахме, че те могат да са самостоятелни думи, например: "Аз съм момче, а ти си момиче."„ "Той е добър ученик.".

      Запомнихме как изглеждат буквите "а" и "е" и че всяка буква има 4 варианта - главна печатна, малка печатна, главна ръкописна и малка ръкописна. Уточнихме, че първите букви от имената и изреченията трябва да са главни, а всички останали - малки. Упражнявахме се да пишем буквите "а" и "е".

      Освен това съставяхме изречения по схема (с. 19 и с. 21) и описание по картина (с. 20).

      Използвани материали:

      Буквар - с. 18-21, учебна тетрадка 2 - с. 2-5.


    • 4.10.2020 Звукове и букви "о" и "м"

      Днес научихме още един гласен звук - "о" и неговата буква. Научихме също, че има и друг вид звукове - съгласни, като звука "м". За тях ще използваме син цвят в схемите на думите. Правихме звуков анализ на думите от буквара, като отбелязвахме мястото на звуковете, които учихме днес, и тези от миналия път. Всички познати гласни звукове отбелязахме с червено, четохме и техните букви. Свързвахме със стрелки думите с техните звукови модели. Откривахме думи със звуковете "о" и "м" - по картинките в буквара и в стаята. Измислихме имена на децата - започващи с "о" и с "м", както и по едно съобщително и едно въпросително изречение към картинките на с. 22 и 24. Откривахме буквите "о" и "м". Припомнихме как се образуват сричките - като свържем няколко звука. Четохме сричките на с. 24, после ги свързахме в думи - мама, мамо. Четохме сричките и думите в броеницата на следващата страница, както и ръкописните и печатните думи вдясно. Припомнихме, че имената се пишат с главна буква. Съставихме разказ по картинките за мечето и четохме написаните там изречения. Упражнявахме се и в писането на буквите "о" и "м" на дъската. Под формата на игра с карти съставяхме изречения с думите "а" и "е". Уточнихме, че "о" също е отделна дума, с която изразяваме чувства.

      Използвани материали: Буквар, с. 22-25, учебна тетрадка 2, с. 6-9.

    • 11.10.2020 Звукове и букви "н" и "и"

      Днес си припомнихме видовете звукове и се запознахме с още един съгласен звук и неговата буква - "н" и с още един гласен звук и неговата буква "и". Отново правихме звуков анализ на думите в буквара и свързвахме схемите на думите с техните изображения.  Упражнявахме се в четене, като този път четохме с догадка по-дълги изречения. (Мама чете. Мама чете на Нона. Мама чете книжка на Нона.; Нона чете. Нона чете на мама. Нона чете писмо на мама. - с. 27; Мими и Нино са на море. - с. 29). Обърнахме специално внимание на приликите и разликите на двете букви с букви от латинската азбука, като наблегнахме на факта, че главно "н" е еднакво с буквата "ейч" в английския, но малката буква се пише различно и имат различно звучене; не пропуснахме да споменем и опасността за неправилно произнасяне на буква "и", тъй като ръкописната буква изглежда като "ю" на английски. Упражнявахме се в писане най-вече на буква "н", особено малко "н", тъй като е напълно нова за децата.

      Използвани материали: буквар - с. 26-29, учебна тетрадка 2 - с. 10-13.

    • 18.10.2020 Звукове и букви "р" и "л"

      Днес след кратък преговор на изученото досега с проверка на дъската кой как пише буквите научихме буквите на още два звука - съгласните "р" и "л". Съставихме по едно съобщително и едно въпросително изречение по картинките на с. 30 и 32 в буквара, разгледахме моделите на думите "риби", "кран", "метър", "листа", "лале", "лекар". Четохме сричките, думите, имената, изреченията и текстовете, като включихме четене по досещане където беше нужно (при изреченията на с. 30 и 31 - "Нора рони трохи." и следващите, текста на с. 31), забавлявахме се с кръстословиците. Оградихме буквите "р" и "л" (с. 31 и 33) и се опитахме да ги пишем в учебната тетрадка. "Л" е по-трудна за запомняне, защото няма такава буква в латинската азбука, но всъщност е като половин "м". Разбрахме също и че трябва да внимаваме как произнасяме буквата "р", защото е същата като "p" в латинската азбука, но не звучи еднакво с нея.

      Използвани материали: буквар - с. 30-33, учебна тетрадка 2 - с. 14-17.

      Тъй като децата лесно запомнят наизуст написаното, съм приложила допълнителни упражнения за четене в прикачен файл.

    • 25.10.2020 Звукове и букви "у" и "ъ"

      Днес научихмес буквите на два гласни звукове - "у" и "ъ". Припомнихме си защо ги наричаме гласни (имат глас и можем да ги изпеем) и че в една дума има толкова срички колкото са гласните звукове в нея. Упражнявахме се да четем срички, думи и кратки текстове. Работихме върху звуковите модели на думите "ученик", "куб" и "кука" на с. 34 в буквара и на думите "ътъл", "лъв" и "гъби" на с. 36, като броихме звуковете и сричките във всяка дума. Откривахме думи със звука "у" по картинката на с. 34 (кула, чук, тухла, пумпал, лупа, бухал, улей, кукла, уши, купа, обувки) и със звука "ъ" на с. 36 (пътека, сърна, дърво, ъгъл, кълвач, къща, пън, гъби, камък, гълъби). Съставяхме  изречения - по картинките в началото на всеки урок (с. 34 и 36 горе вдясно) и по картинките на с. 36 според схемите (Мишката къса цвете. Баницата е нарязана на късове. Шортите и панталоните са дрехи. Шортите са къси, а панталоните са дълги. Румен е нисък, а Петър е висок.) Уточнихме кои думи с коя буква се пишат - с. 35: картоф и домат с "о", а чушка и лук с "у"; с. 37: рак и банан с "а", а лък, дърво, тигър и въже с "ъ". Оградихме буквите "у" и "ъ" на с. 35 и 37 и се упражнявахме да ги пишем, като обърнахме внимание на приликата на ръкописните "у" и "и" (само че "у" е с по-дълга опашка, извита в другата посока) и на "ъ" с пате (учебна тетрадка, с. 20). Уточнихме и как е хубаво да свързваме малка буква "у" с "м" (учебна тетрадка, с. 18).

      Използвани материали: буквар с. 34-37, учебна тетрадка с. 18-21.

    • 1.11.2020 Звук и буква "й". Буква "я" и съответстващите й звукове

      Днес се запознахме с буква "й" и нейния звук. Научихме, че изглежда също като буква "и", но има дъгичка отгоре. Разбрахме и че звуковете им са подобни, но единият е по-кратък, оттам и името му. За да ги разграничим, сравнявахме думите трамвай - трамваи, герой - герои, мой - мои, полицай - полицаи. Запомнихме, че има голяма разлика между тях - "и" е гласен, а "й" - съгласен звук. Направихме звуков анализ на думите "лейка", чайник" и "трамвай".  Четохме думите и изреченията в буквара. Образувахме превъзходна степен на прилагателни и наречия (най-рано, най-уморен и под.), съставихме съобщителни изречения по картинката в началото на урока и с местоименията "мой" и "мои". Избрахме коя е правилната буква за думите трамвай, моливи, риба, маймуна, пейка и лейка - "и" или "й".

      Запомнихе, че буква "я" е много специална, отбелязваме наколко звукове с нея, затова не е оцветена нито в синьо, нито в червено, защото не означава само един звук, който да е съгласен или гласен. (В началото на думите с "я" отбелязваме свукосъчетанието "йа", след гласен звук "я" бележи "йа", напр. Мая, или "йъ", напр. мия. След съгласен звук "я" бележи мекост на съгласния, като следващият звук може да е "а", напр. ряпа, или "ъ", напр. меря. На този етап не е нужно децата да знаят това.) Разгледахме картинката в началото на урока и окрихме думите, които пишем с "я" - ряпа, ябълки, рокля, мляко, яйца. Очертахме буквата "я" на с. 41 в буквара. Четохме сричките, думите, изреченията и текста, както и кръстословицата. Измислихме изречения по картинките - началната за урока и с глаголите меря, мия и налея. Избрахме правилната дума, за да довършим изречението "Илияна, моля, налей ми мляко."

      Упражнявахме се да пишем буквите "й" и "я". Обърнахме внимание, че е важно как свързваме буквите, за да може не само да изглеждат красиво, но и да ги четем правилно, особено в случаи като им, ям и мя (учебна тетрадка 2, с. 23 и 24).

      За отмора и забава четохме срички- - която на когото се падне, като завъртахме колело.

      Научихме още, че днес е Денят на народните будители - хората, които са помогнали на българите да научат кои са, да знаят историята си, да се гордеят, че са българи, тези, които са създали песни, стихотворения, приказки, както и тези, които са се борили за освобождението на България. Довършихме портрета на един от тях - писателя Любен Каравелов, слушахме и песента по негов текст "Хубава си, моя горо". Прочетохме още и стихотворението на Ангелина Жекова "Ден на будителите".

      Използвани материали - буквар, с. 38-41, учебна тетрадка 2, с. 22-25.

      Допълнителни източници:

      Адаптирани уроци по български език за българи в чужбина: "и" или "й" - Уча се

      Думи с "и" и "й": Видеоурок - Уча се

      Буква "я": Видеоурок - Уча се

    • 8.11.2020 Гласни и сонорни съгласни звукове и техните букви: Обобщение

      Днес направихме преговор и обобщение на изученото досега. Припомнихме си кои са гласните звукове: а-ъ, о-у, е-и (6 на брой), сонорните съгласни звукове: л, м, р, н, й, и как изглеждат техните букви - печатни, ръкописни, главни и малки. Опитахме се да измислим думи, които да започват с всеки един от тези звукове. Повторихме отново, че разбираме кои са гласни звукове по това дали имат глас и можем да ги изпеем. От задачата на с. 43 в буквара (нула, мери, мама, луна) като написахме сричките срещу стрелките, научихме, че сонорните съгласни се помнят лесно - казваме думата ламарина, всички съгласни звукове в нея са сонорни, и добавяме й, за да получим пълният им брой - 5. Направихме звуков анализ на думите лупа, мече, роза, кула, лък и риза като уточнихме броя на сричките в тях и оцветихме квадратчетата, където има гласен звук, в червено. Припомнихме си, че в една дума има толкова срички, колкото е броят на гласните звукове в нея. Прочетохме думите Ана, ми, мое, мина, умен и добавихме звука р на посочените със стрелки места. Видяхме, че се получават нови думи - рана, мирна, мир, румен, море. Така разбрахме, че звуковете имат смислоразличителна функция (не е нужно да се помни терминът) - като ги групираме по различен начин, се образуват думи с различен смисъл. За да ни стане по-ясно, се упражнявахме като замествахме звукове с други - напр. к в кула с н - нула; л в лупа с к - купа; к в лък с ч - лъч; м в мече с в - вече; р в риза с н - низа; и в риза с о - роза, з в риза с б - риба. После съставяхме изречения като слагахме думите на правилните места (Марина е уморена. А уморен ли е Марин?). Прочетохме изречението на с. 42 долу и думите (мома, моми и т. н.; умен, румен и т.н.; май, най и т.н.) и текста на с. 43 (Орлин и Милен). Опитахме се да намерим всички думи, скрити в рало, омайна, намери - ало, рало, май, омай, мери. Имахме и кратка диктовка.

      Използвани източници - буквар, с. 42-43, учебна тетрадка 2, с. 26-27.

    • 15.11.2020 Звукове и букви "д" и "т"

      Вече знаем всички гласни и от тук нататък ще учим само букви на съгласните звукове. Днес научихме, че съгласните звукове се групират по двойки - един звучен и един беззвучен съгласен се сприятеляват. Звучните съгласни имат някакъв звук, някакъв глас когато ги произнасяме, а беззвучните имат само шум. Гласните звукове са тези, които имат само глас и никакъв шум. Сонорните съгласни имат някакъв глас, но имат и малко шум. Звучните съгласни са следващите - имат много малко глас и доста шум. Накрая идват беззвучните съгласни - без никакъв глас.

      Темата на днешния урок бяха другарчетата д и т - д е звучен съгласен, а т - беззвучен. Те си приличат много по звучене. Ако махнем гласа от д, ще получим т, а ако добавим глас на т, ще получим д. Това се случва често когато говорим, напр. град - чуваме [грат], или отговар - чуваме [одговар].

      Буквите на тези звукове приличат на тези, които използваме на английски, но не съвсем. Затова трябва да внимаваме. Малко т може да изглежда като m и затова да го произнесем грешно като м. Ръкописно т пишем по напълно различен начин на български. При д е обратно - само ръкописно д е като английското, всички други варианти на буквата д са различни и трябва да ги научим - и да ги разпознаваме, и да ги пишем. Освен това трябва да внимаваме като четем малко ръкописно д, за да не го произнесем като английското g. За да упражняваме разпознаването на буквите т и д, ги оградихме в буквара на с. 45 и 47 и четохме срички, думи, изречения и текстчета. Упражнявахме се и в писането на буквите т и д.

      Направихме звуков анализ на думите тиква, метла, трион, дама, диня и дърво, като обърнахме внимание на кое място в думите са звуковете т и д, колко са сричките и колко - звуковете в думите, и се опитахме да напишем някои от тях на дъската - тези, на които знаем всички букви.

      Отгатнахме приказката на картинката горе на с. 44 в буквара - "Пепеляшка" и съставихме две съобщителни изречения по нея (изречения, с които съобщаваме, казваме вещо, а не питаме или възклицаваме): Феята дакосва тиквата с вълшебната си пръчица. Пепеляшка очаква с нетърпение да види какво ще се случи. Измисляхме съобщителни изречения и по картинката на с. 46 горе, като първо откривахме думи, съдържащи звука д. След като прочетохме текста "Дани и Доро" на с. 47, съставихме 2 съобщителни изречения по картинката над него - Дани върви през ливадата. Доро яде трева. Освен това отговаряхме на въпроси за текста, зада разберем какво сме разбрали от прочетеното.

      Използвани източници - буквар, с. 44-47, учебна тетрадка 2, с. 28-31.

      Говорихме и за сезоните и по-конкретно за есента - кога настъпва, какво се случва, как изглежда. Нарисувахме есенна картина и всички в класа гласувахме коя най-точно изобразява есента и е най-красивата. Написахме имената си с буквите от новата ни игра и ги снимахме заедно с рисунките си. Слушахме три варианта на песента "Есен в гората" и гласувахме кой ни харесва най-много.

    • 22.11.2020 Звукове и букви "с" и "з"

      Днес научихме следващите две другарчета - беззвучния съгласен звук "с" и звучния "з". Буквата на беззвучния съгласен има съвсем същото съответствие в азбуката, която ползваме на английски, затова не е трудно да я пишем, но трябва да внимаваме като я четем - звучи като "s". Буквата "з" прилича на числото 3 и на обърната буква "е", трябва да внимаваме да не я пишем наопаки. Оградихме буквите "с" и "з" на с. 49 и 51 в буквара.

      Звуковите модели днес включваха думите самолет, каска и кос за беззвучния "с" и зърна, знаме и роза за звучния "з". На повечето от тези думи знаем всичките букви, така че ги написахме на дъската. Както винаги, измисляхме думи, съдържащи звуковете, които изучаваме, като се ръководехме по картинките в буквара - самолет, стюардеса, писта, стълба, слънце; зима, пързалка, знамена, зайци, пързалям се.

      Четохме сричките, думите и текстовете, които стават все по-дълги и вече няма думи, изразени с картинки, а не с букви. Обърнахме внимание как трябва да произнасяме числото 8 и как да пишем близкото по звучене име на река - Осъм, с главна буква "о" и различен гласен звук между "с" и "м" (с. 49). Уточнихме също, че понякога само мястото на ударението е достатъчно да сменим, за да се получи друга дума - Зори (ударение на първата сричка) и зори (ударение на втората сричка) (с. 51). 

      Отново образувахе съобщителни изречения по картинките: Стюардесата посреща пътниците. Пътниците се качват по стълбата. Самолетът лети. Слънцето грее. (с. 48); Симо смята със сметало. Деси казва на Симо да смята наум. (с. 49); Децата се пързалят по склона. Децата се пързалят с шейни и ски. (с. 50); Зина се пързаля на заледеното езеро. Зина се пързаля с кънки. Майката на Зина й маха отстрани. Зина кани майка си да се пързаля с нея на леда.

      Припомнихме си отново сезоните и написахме липсващия, като го разпознахме по картинката - пролет. Разбрахме, че понякога думите сменят малко значението си - есента не е направена от злато, но я наричаме златна заради красивите жълти листа на дърветата, които изглеждат като златни (с. 51). Опитахме се сами да разберем защо момиченцето от с. 35 в учебната тетрадка е наречено златно - защото е добро, трудолюбиво, упорито и постига целите си.

      Упражнявахме се да пишем новите букви в учебната тетрадка. Открихме други думи, започващи със или съдържащи техните звукове - слон, сак, сърна, скиор, Струма (с. 32); заек, зелка, коза, зебра (с. 34). Посочихме, че разбираме коя буква да пишем в края на думата като добавим гласен звук след нея и проверим какво се чува - ако чумаме "з" (както в ориза), ще напишем "з" и в думата, в която чуваме накрая "с" (чуваме [орис], но пишем ориз); ако чуваме "с", и двете думи ще напишем с буквата "с"(носа - нос).

      Използвани източници - буквар, с. 48-51, учебна тетрадка 2, с. 32-35.

    • 6.12.2020 Звукове и букви "к" и "г"

      Днес научихме буквите на още две другарчета - съгласните звукове "к" и "г". "К" е буззвучен съгласен, а "г" е звучен. Измисляхме думи, които да започват с тези звукове и проверихме дали сме се сетили за всички думи в буквара на с. 52 и 54 и в учебната тетрадка на с. 36-37 и 38-39. Направихме звуков анализ на думите в буквара (куче - 2 срички, 2 гласни звука, "к" в началото на думата; зелка - 2 срички, 2 гласни звука, "к" в средата на думата; кокошка - 3 срички, 3 гласни звука, "к" се среща 3 пъти - в началото и в средата; гъба - 2 срички, 2 гласни звука, "г" в началото на думата; дъга - 2 срички, 2 гласни звука, "г" в средата на думата; гердан - 2 срички, 2 гласни звука, "г" в началото на думата) и видяхме, че има думи, които звучат почти еднакво, но значението им е различно когато започват с "г" и когато началото им е с "к": гол - кол, гледка - клетка, гости - кости. После сами образувахме думи с другарчето на "г", така че от гора се получи кора, от гара - кара и от горен - корен.  Разгледахме картинките на с. 52 и 54 в буквара, открихме думите, съдържащи звуковете "к" и "г" (куче, коте, лекар, коса, козина, крак, ръка, рокля; гълъб, гарван, гъба, гора, дъга) и измислихе съобщителни изречения (Кученцето е ранено. Децата водят кучето на лекар. Децата носят кучето. Лекарят превързал лапичката на кучето. Кученцето има превръзка на лапичката. Птиците са кацнали на дървото. Катеричката събира гъби и ги суши. Дъга е огряла небето.).

      Разглдахме как изглеждат буквите на беззвучния съгласен "к" и на звучния съгласен "г". "К" има пълно съответствие в английския език, но "г" е напълно различна буква. Затова се концентрирахме върху нейното изписване. Първо я писахме с пръстчета във въздуха, а после един по един на дъската - и малката, и главната буква "г". Оградихме всички букви "к" и "г" горе и долу на с. 53 и 55.

      Упражнявахме се да четем с новите букви - срички, имена (печатни и ръкописни), съобщителни (Калинката е насекомо. И комарът е насекомо. - с. 53) и въпросителни изречения (Къде расте кукурякът? Колко крака има ракът? - с. 53) и текстове ("Калинка" - с. 53 и за мама Гризанка на с. 54). Видяхме, че някои думи можем да прочетем и в двете посоки - легна и ангел, лъган и нагъл (с. 55). Добавихме звука "к" на местата, където е показано, и от оса получихме коса, от кула - кукла, от пера - перка, от риза - ризка (с. 53). Забавлявахме се с кръстословицата на с. 53, открихме думите калинка - хоризонтално, и ски, рак, зли, дим, Яна, яка и лак - вертикално. На с. 52 работихме самостоятелно да свържем изреченията с картинките на думите, които се срещат в тях (Краси кара колело. - с картинката на колелото; Катя докара колата. - с картинката на колата; Коста изкара камиона. - с камиона; Калина кара кънки. - с кънките).

      Припомнихме си кога пишем "й" и кога "и" - когато е един, пишем "й", като в герой, а когато са много, пишем "и", като в герои.

      Разбрахме също как да изберем с кое от двете другарчета - "к" или "г", да напишем думите в края им: като добавим гласен звук след тях, пишем каквото чуваме в новата дума. На с. 39 в учебната тетрадка написахме правилно думите драг, друг и кръг, като добавихме и думите за проверка - драги, други, кръгове. 

      Проследихме с пръстче лабиринта и открихме кое дете от къде е, като довършихме изписването на имената на селищата след главната буква "г" на с. 55 (Генка е от с. Гърмен. Гено е от с. Гела. Галя е от гр. Грамада.). После устно отговорихме на въпроса откъде сме ние.

      Използвани източници - буквар, с. 52-55, учебна тетрадка 2, с. 36-39.

    • 13.12.2020 Звукове и букви "б" и "п". Коледа е

    • 20.12.2020 Преговор и упражнение на изученото досега

      Днес се упражнявахме да четем и пишем. Разговаряхме за Коледа и Бъдни вечер, обогатихме коледния си речник и прочетохме по една коледна история, приказка и стихотворение. Пяхме песничката за Шаро и първия сняг.


    • 10.01.2021 Звукове и букви "ф" и "в"

      Днес се запознахме с още една двойка другарчета - звучния съгласен звук "в" и буззвучния съгласен звук "ф". Измисляхме думи, започващи с тях - вода, ваза, вик, викам, Варна; фъстък, фазан, фурна, Филип, Филипополис. Прпомнихме си термините - гласен и съгласен звук и с кои цветове ги отбелязваме. Обсъдихме звуковите модели на думите фенер, фар и куфар на с. 60 в буквара и вълк, ваза и влак на с. 62.

      Отгатнахме кои приказки са изобразени на с. 60 и 62 в буквара - "Снежанка и седемте джуджета" и "Вълкът и седемте козлета".

      Обсъдихме как изглеждат и се пишат буквите "в" и "ф". Запомнихме, че е важно да не бъркаме българската буква "в" с английската, защото има опасност да я прочетем като "б". Буквата "ф" е напълно различна, прилича на сурвакница, пишем я с дълга отвесна черта и полукръгчета от двете й страни. Оградихме буквите "ф" и "в" горе на с. 61 и 63. 

      Прочетохме сричките и думите на с. 62 и си припомнихме как пишем имената - с начална главна буква. Прочетохме и ръкописните имена на с. 63. После отгатвахме липсващите думи в текста на с. 62 и ги донаписахме - влака, автобуси и самолета. Не беше много трудно, защото се римуваха с думи преди тях и всички са названия на превозни средства. 

      На с. 61 написахме по колко букви "ф" има в думите фирма и фанфар. Помислихме дали знаем имена, започващи с "ф", и прочетохме дадените на с. 61. Променихме мъжкото име Филип на женско и открихме къде е написано на с. 62. Там прочетохме и други имена, съдържащи звука "ф", но в средата - Стефан, Софка, Стефка. Упражнихме се да четем ръкописен шрифт и с думите флаг, картофи, телефон, фризура, пантофи и фотограф. После прочетохме текстовете на с. 61 и 62.

      На с. 63 видяхме как като се сменят другарчетата "в" и "ф", се образуват различни думи: ваза - фаза, ревер - рефер, вар - фар. Последната дума трябваше да открием сами.

      Направихме и няколко упражнения в учебната тетрадка на с. 47, за да си припомним как проверяваме кое от двете дручарчета - звучно или беззвучно, да напишем в края на думите: добавяме гласен звук и който звук чуваме в новата дума, него пишем накрая на първата. Имахме пример с лъв - лъвове. Ние проверихме прав с прави (може също с права или право), ронлив с ронливи (може също ронлива или ронливо) и ленив с лениви (може също ленива или лениво). 

      Използвани източници - буквар, с. 60-63, учебна тетрадка 2, с. 47.

    • 17.01.2021 Звукове и букви "ш" и "ж"


      Днес се запознахме с последната двойка приятелчета - беззвучния съгласен звук "ш" и добрия му другар - звучният съгласен звук "ж".

      След като отгатнахме приказката на с. 64 в буквара - "Червената шапчица", направихме сравнение на звуковите модели на думите шапчица и шапка - първата дума има 3 срички, а втората - 2, като първата сричка и в двете думи е еднаква - шап. И в двете думи звукът "ш" е в началото на думата, докато в думата кошница той е в средата. Още по-интересна е думата шишарка, в която звукът "ш" се среща два пъти - в началото и в средата.

      Разгледахме очертанията на буквата "ш". Изглежда като обърнато "т". Ръкописната буква прилича и на "и", но с още една кукичка.

      Упражнявахме се да четем и отговаряхме на въпроси към текста на с. 65 "Шахматисти": Какво играе Гошо? (шах); С кого играе шах Гошо? (с Шаро); Кой побеждава? (Гошо). Хареса ни игрословицата на с. 65, в която последните букви от всяка дума образуват думата мишка. Интересно беше и да образуваме думи със сричката ша - Саша (в краяи шарен (в началото). Видяхме и колко важно е да пишем имената с главна буква в началото, ако не го направим, може да се разбере друго, както Шумен и шумен.


      На с. 66 в буквара разгледахме необичайната буква "ж". Различна е от всички други и няма с какво да я бъркаме. Ако се затрудняваме да я пишем, може просто да направим три вертикални черти и да ги пресечем с една хоризонтална. С нея пишем жаба, божур, жираф, жълъд

      За да сме сигурни, че разбираме каквото четем, отговорихме на следните въпроси към текста на с. 66: Чия кола е развалена и има нужда от ремонт? (колата на Жасмина); Кой я поправя? (Живко); Той къде работи? (в гараж).

      Разбрахме, че трябва да внимаваме когато чуем "ш" в края на някоя дума, защото може правилната буква да е "ж" - като в гараж. Припомнихме си, че за да проверим коя е правилната буква, трябва да добавим гласен звук след крайния "ш" - гаража или гаражи

      Беше забавно да комбинираме различни срички и да образуваме думи с тях. Ако сложим сричката жа в началото и добавим сричката ли, се получава думата  жали, но ако добавим сричката ба, се получава жаба. Ако пък сложим сричката жа накрая и поставим сричката те отпред, става думата тежа, но ако отпред е сричката тъ, думата е друга - тъжа. Поиграхме си да сменяме звучния съгласен "ж" с неговото беззвучно другарче "ш" - от жито получихме шито, от жило - шило, от жал - шал, от режа - реша.

      Остана ни да се упражняваме да пишем буквите "ш" и "ж" в учебната тетрадка. 

      Използвани източници - буквар, с. 64-67, учебна тетрадка 2, с. 48-51.


    • 24.01.2021 Звучни и беззвучни съгласни звукове

      Днешният урок е за обобщение на наученото за двойките звучни и беззвучни съгласни звукове - б-п, в-ф, д-т, з-с, ж-ш, г-к. 

      Упражнявахме се като ги замествахме в думи, добавяхме звукове към думи, четохме думи отпред назад и обратно. Четохме още сродни думи - това са думи с еднакъв корен, но засега ги наричаме думи от един и същи род, роднини. Такива са род, родина, родител, роднини. Свързвахме правилно прилагателни със съществителни - весело слънце, радостно слънце, тъжен облак, нажален облак. Говорихме и за нашите емоции, как се чувствааме като учим у дома, как си помагаме да се успокоим. Опитахме се да разберем разликата в значенията на думите разглежда, вижда и гледа, като си послужихме с примери - Гледам вечерното небе, но не виждам нито една звезда. Гледам книгата, после я взимам и я разглеждам страница по страница. Четохме и отгатвахме и гатанки. Разбрахме и кои са българските космонавти - Георги Иванов и Александър Александров. Накрая си припомнихме как да проверяваме правописа в края на думите с помощта на текста "Велко и буквата "в".

      Използвани източници: буквар, с. 68-69.

      Допълнителни източници: Буквар за 1. клас на издателство "Просвета плюс".

    • 31.01.2021 Звукове и букви "ч" и "х"

      Днес най-напред разгледахме картинката в буквара на с. 70, за да намерим думи със звука "ч" и да съставим изречения с тях. Във връзка със звуковия анализ на дуите трябваше да отговорим коя дума е най-дълга - часовник; колко срички има тя - 3; колко звука - 8; колко от тях са съгласни - 5 и колко са гласни - 3. Следващият въпрос беше коя дума има само една сричка - чин. И накрая - в коя дума звукът "ч" се чува накрая - кълвач. Обърнахме внимание, че схемите на двете срички в думата кълвач са еднакви и повтарят схемата на думата чин.

      След това се концентрирахме върху вида на буквата, с която отбелязваме звука "ч". Печатният й вариант прилича на цифрата на числото четири - 4, а главната ръкописна буква - на главната ръкописна буква у.

      Упражнявахме се да четем. Както винаги, сричките и дуумите бяха по-лесни от текстовете. Забелязахме, че първият от тях "Кой какво прави?" сякаш повтаря картинката, с която започнахме урока - говори се за часовник, врабче, кълвач, момче, което чете. По втория текст "Неочакван подарък" трябаше да отговаряме на въпросите: Къде бил Чавдар? Какво дал чичо Стойчо на Чавдар? Защо извикал Чавдар? Къде занесли зайчетата? Какво поръчал чичо Стойчо на Чавдар?

      Разбрахме, че сричката "че", добавена в края на думите, може да образува умалителни съществителни - по-нежни имена за нещата, с които паказваме, че те са малки или че ни харесват - братче, борче, трънче, или пък еленче или зайче. Но не всички думи, които завършват с "че" са умалителни, например кокиче или момиче.

      Припомнихме си, че една много важна дума започва със звука "ч", думата, с която се поздравяваме при празник - честит, честита, честито, честити. Дадохме пример с "Честит празник!", "Честита Нова година!" и "Честит рожден ден!"

      После насочихме вниманието си на думите със звуков анализ на с. 72 в буквара - хвърчило, грах и захар. Обсъдихме къде се намира звукът "х" в тях - в началото, в края и в средата. Опитахме се да намерим думи с "х" и на картинката - хвърчило, бухал, хралупа.

      Буквата "х" е съвсем като x в английския. Трябва да внимаваме само как я четем. Ръкописната е като с и огледалния му образ, сякаш две с-та са опрели гръбчета. Оградихме буквите "х" на с. 73 горе - 4 на брой.

      После прочетохме сричките, думите и имената. 

      Видяхме, че има думи, които изглеждат еднакво, но имат различно значение - хора може да означава група за пеене, танц или няколко човека - Хриси пее в хора. Христо е научил при хора. Пред хората се откри чудна гледка. Такива думи се наричат омоними, но засега не трябва да помним този термин.

      Накрая се забавлявахме като прочетохме кратките описания на животните и ги свързахме с подходящите картинки - заек, агне, чучулига, катеричка, носорог, таралеж.

      Използвани източници - буквар, с. 70-73.

    • 7.02.2021 Звук и буква “ц“ и обобщение на звукове и букви "ч", "х" и "ц" - смесен урок

      Следващата буква, която научихме днес, е ц. Тя не прилича на никоя буква от познатия ни английски, но ръкописната е като и с опашка.  С нея отбелязваме звука ц, който е съгласен. След като оградихме буквите ц в гатанката на с. 75 долу в буквара, разгледахме картинката на с. 74 горе, за да открием думи, съдържащи звука ц и да съставим изречения с тях. За думите с направен звуков анализ отговорихме на следните въпроси: Къде чуваме звука ц в думата цар; Колко срички има думата кошница; Къде е звукът ц в думата скакалец; Колко срички има тя; Колко са звуковете й; Коя дума е по-дълга - кошница или скакалец.

      След това прочетохме сричките, думите и имената с ц - печатни и ръкописни (от с. 75). Научихме повече и за Цонка и Цанко от текста "Ученици".

      Видяхме, че и със сричките ца и це могат да се образуват умалителни думи - косица, речица, водица, тревица; детенце, цветенц, момченце.

      После слушахме текст ("Пролетен венец" на с. 75) и гласувахме за коя от двете картинки се отнася (виж приложената презентация за буква ц). Прочетохме текста отново, за да подредим цветята по реда на появата им.

      Следващата ни задача беше да напишем липсващите букви на празните места в думите, написани на дъската (виж приложената презентация за букви ч, х и ц). Припомнихме си, че те са букви на съгласни звукове и измислихме други думи с тях.

      После подредихме думите от картинките в четири различни колони - думи с една сричка (1 - хляб, 2 - чин, 5 - цар, 8 - грах), думи с повече от една сричка (3 - очила, 4 - венец, 6 - овца, 7 - хамстер), думи, в които звуковете ч, х или ц са в начарото на думата (1 - хляб, 2 - чин, 5 - цар, 7 - хамстер) и думи, в които те не са в началото (3 - очила, 4 - венец, 6 - овца, 8 - грах). 

      След това прочетохме и отгатнахме гатанките на с. 76 в буквара, като подредихме правилно буквите, за да напишем отговорите. Оцветихме квадратчетата на гласните звукове с червено, а на съгласните - със синьо. 

      Задачата ни после беше да свържем животните със звуковете, които издават  и да свържем сричките с червените линии в думи (с. 77 горе). Накрая подредихме сричките така, че да получим думи - череша, хубавица; цена, чаша, учител.

      Използвани материали: буквар, с. 74-77.

                         


    • 21.02.2021 Букви щ и ю. Васил Левски

      Днес се запознахме с буквата щ. Тя прилича на ц, но с още една чертичка и на ш, но с опашка.. Оградихме буквите щ на с. 79 - горе открихме 4, а долу 5 от тях.

      Буквата щ отбелязва два звука - ш и т.  Намерихме думи, съдържащи тази звукова комбинация на картинката на с. 78 в буквара - щъркел, къща. Упражнявахме се да броим буквите и звуковете в някои думи - щъркел: 6 букви, 7 звука; щука: 4 букви, 5 звука; щраус: 5 букви, 6 звука. Прочетохме думите, имената и текста на с.ъщата страница. Отговорихме на въпроса какви са Щурчо и Щурка - щурчета.

      От текста "Щъркел на училище" (виж приложения PowerPoint файл) разбрахме колко е важно да пишем правилно.

      След това се забавлявахме като образувахме нови думи от срички от дадени думи (първата сричка от леща, третата от щуротия и първата от щека образуват думата летище), чрез добавяне на буква пред други букви (щайга, щедър, щайга) или след тях (шумящ, четящ, ревящ). Видяхме как смисълът се променя ако сменим буквата - шипка и щипка. Определихме към кой клас приназлежи думата щука - риби, и щурец - насекоми. Отгатнахме две гатанки, като свързахме текста им с картинките и думите за тях. 

      Уточнихме, че трябва да внимаваме като пишем буквите в края на думите. Понякога чуваме ш, но трабвя да напишем щ. За да сме сигурни, казваме ги с думата много отпред - много свещи, значи ще напишем думата свещ с щ накрая, защото чуваме ш и т в думата свещи.

      Обърнахме внимание и как правилно да произнасяме думите училища и летища. Ударението трябва да е на първата сричка, точно както е в училище и летище.

      Продължихме с буквата ю. Тя е като о, но с дръжка. Ръкописната пък прилича на н, но дясната й част е овална. Оградихме всички букви ю на с. 81 в буквара - 4 горе и 4 долу.

      Буквата ю е особена. Когато е в началото на думата или след буква за гласен звук, тя отбелязва 2 звука - й и у, както е в думите юрган (5 букви, 6 звукаи каюта (5 букви, 6 звука). Когато е след буква за съгласен звук, буквата ю отбелязва само един звук - у, и показва, че съгласният пред нея е мек, както е в думата люлка (5 букви, 5 звука).

      Отново четохме думи, имена (на с. 80 и 81) и текстове. Към "Работливка" отговорихме на въпросите: Какво решило момичето? Как щяло да помага? Кого щяло да учи как се глади? Сед "Любими игри" си поговорихме на какво обичаме да играем ние.

      После си поиграхме да свържем думите за цветята с техните картинки - люляк, лютиче и зюмбюл. Открихме и отговора на гатанката на с. 81 в буквара.

      В края на урока си поговорихме за Васил Левски - един от великите герои на България, чийто ден отбелязваме на 19 февруари всяка година.

      Използвани източници - буквар, с. 63 и 78-81.

      Допълнителни източници - букварът на издателство "Просвета Плюс".

    • 28.02.2021 Букви щ, ю и я: Обобщение. Празниците на Баба Марта и на България

      Днес обобщихме наученото за особените букви щ, ю и я. Припомнихме си, че щ винаги отбелязва 2 звука - ш и т. Разбрахме, че я е като ю - в началото на думата или след буква за гласен звук отбелязва 2 звука, а след буква за съгласен звук - 1 звук. В началото на думата или след гласен ю означава й и у, а я означава й и а (ябълка, Янтра, София) , а понякога й и ъ (мия, нея). След буква за съгласен звук ю и я показват, че предишният съгласен е мек. В такива случаи ю обелязва звука у, (любов, лютив) а я отбелязва а (няма, пяла, бяла, лято) или ъ (лекаря, меря). Упражнихме се да броим букви и звукове в думите Юпитер, каюта, любов, Янтра, София, лято, мия, щраус, щепсел, ютия и ягода.

      После прочетохме думите с щ, ю и я на с. 82 в буквара и подредихме правилно думите, за да получим изречение. Следващото ни упражнение беше да намерим коя дума допълва изреченията на с. 83 (избирахме извежду разгръща, плаща и се връща). 

      Следващата ни задача беше да решим с коя буква да напишем думите на с. 83 горе - ш или щ. Припомнихме си да пишем и, а не й в края на думите когато става въпрос за много неща - бои, чинии. Гласувахме и коя е липсващата буква в игрословицата на същата страница.

      Беше ни интересно да научим как град София е получил името си от текста "Приказка за София". Отговорихме на следните въпроси към него: Как се казва дъщерята на царя? Какво й се случило? Излекували ли я царските лекари? Къде завели принцесата? Какво станало там? Как нарекли града?

      За да разберем къде се намира София, прочетохме вертикалната дума в игрословицата на с. 59 в буквара и разгледахме картата на България. Уточнихме, че София е столицата на България. Припомнихме си как изглежда българското знаме и видяхме герба на държавата - с два лъва и корона.

      Прочетохме кратък текст за България, който ще трябва да препишем за домашно. Свързахме картинките на празниците с техните дати - Националният празник на България, празникът на Баба Марта и на мама. 

      Използвани източници: буквар - с. 59 и 82-83.


    • 14.03.2021 Буква ь. Буквосъчетания ьо и йо, дж и дз.

      Днес научихме и последната буква от азбуката - ь. Името й е дълго, защото си няма собствен звук, напълно е различна от другите букви в азбуката. Служи ни, за да покаже, че съгласният звук преди нея е мек. Пишем я винаги след буква за съгласен звук и с буквата о след нея. Затова и няма главна букв ь. Изглежда като ъ, но се пише по-лесно от нея.

      На с. 84 в буквара прочетохме думите, които съдържат буква ь и определихме кои от тях са названия на професии и занимания и кои - на хора. Съставихме и изречения по картинката. 

      После се упражнявахме да четем - "Към звездите" и "Филм". Към втория текст имахме и два въпроса - кой е Косьо и за какво е филмът (виж приложения PowerPoint файл). 

      Разбрахме, че в началото на думата и след буква за гласен звук пишем йо. Прочетохме още два текста - "Пощальон" с примери за буквосъчетанието ьо, и "Имен ден" с припери за буквосъчетанието йо. После попълвахме празните места, за да напишем правилно думите - с ьо или с йо. Припомнихме си и правилото, че пишем й в края на думите, ако се отнасят за едно нещо, и с и, ако се отнасят за много неща (един славей, един трамвай, много тролеи).

      Приключихме заниманията си с буквата ь като броихме букви и звукове в думите синьо, Зайо, Йонко, шофьор и Петьо

      Разбрахме, че има и други особени случаи в писането на български - буквосъчетанията дж и дз отбелязват един звук. Този звук е звучен съгласен. Беззвучното другарче на дж е ч, а на дз - ц. Няма много думи с тия звукове, особено със звука дз. Броихме буквите и звуковете в думите джудже, джапанки, джип, джоб, джанка. Прочетохме текст, съдържащ буквосъчетанията дж и дз (по онлайн източници, виж приложения PowerPoint файл) и отговорихме на две гатанки, като свързахме текста с картинките отговори и буквосъчетанията, нужни, за да напишем отговорите.

      Използвани източници - буквар, с. 84-85.

      Допълнителни източници - буквар на издателство "Просвета Плюс" и онлайн източници.


    • 21.03.2021 Азбуката вече знам. Звук и буква. Да четем и пишем на български език

      В днешния урок обобщихме знанията си за българската азбука. Създадена е от братята Кирил и Методий преди много векове. Празнуваме техния ден на 24 май всяка година. Азбуката се състои от 30 букви. Пишем ги печатно и ръкописно. Всяка буква има главна и малка буква. Само ь няма главна буква. Това е така, защото тя си няма звук, който да отбелязва, пишем я само след буква за съгласен звук. Главните букви използваме, за да пишем имена и да започнем ново изречение. Звуковете са това, което чуваме когато говорим, а буквите са писмените знаци, с които отбелязваме звуковете. Звуковете чуваме, а буквите виждаме, четем и пишем. Те са подредени в азбука. Трябва да помним техния ред в азбуката, за да можем да откриваме думи в някои книги като речници и енциклопедии. Изговорихме азбуката и слушахме песничка за нея.

      Упражнявахме се да пишем буквите и четохме кратки текстове за тях. Отгатвахме гатанки и думи.

      Припомнихме си как се поздравяваме на български език.

      Използвани източници - буквар, с. 88-89, учебна тетрадка 2, с. 70-71, Български език, с. 10-15.

      Допълнителни материали - вижте приложените файлове и линкове към урока.

    • 28.03.2021 Гласни и съгласни звукове: Преговор и упражнение по правопис. В зоопарка. Великден

      Днес си припомнихме кои звукове са гласни и кои съгласни, как изглеждат техните букви и как е правилно да ги пишем. Когато се чудим буквата на кой гласен звук да напишем, трябва да се сетим подобна дума, в която гласният е под ударение, например: не знаем дали се пише ръка или рака, проверяваме с думата ръчен, чува се ясно ъ, значи и ръка ще напишем с ъ. Други примери: ухо, зощото казваме ушен; единица, защото казваме един; река, защото казваме речен. В края на думите звучните съгласни (д, з, г, б, в, ж, дж, дз) винаги се обеззвучават и ги чуваме точно като техните беззвучни другарчета (т, с, к, п, ф, ш, ч, ц). Затова е много важно да образуваме други форми на думите така че съгласният да не е последен, а да има гласен звук след него. Както го чуем в новите думи, така ще го запишем и в думата, в която е накрая. Например: плаж или плаш, казваме плажа, а също плажове, значи правилно е да напишем плаж; праг или прак, казваме прага, а също прагове, значи правилно е да е праг. Направихме кратка диктовка в учебна тетрадка 2 на с. 74.

      В учебника по български език разговаряхме по роли, припомнихме си названията на някои животни и съставяхме изречения по модела "Това е ...", "Това са ...". Слушахме диалози и песничка, за да тренираме слуха си. Отгатвахме животни по описание и с помощта на въпроси дали има определени гласни звукове.

      Припомнихме си как празнуваме Великден и прочетохме текстове от буквара на издателство "Просвета Плюс":

       

      Накрая рисувахме яйце по описание от стихотворение ("Чук! Чук!/ Яйчице,/ нарисувах ти лице/ със странички червени,/ със очички зелени/ и с носленце лилаво -/ да ми бъдеш най-здраво!" - Ангелина Жекова) и оцветявахме яйца по шаблон (виж приложения файл).

      Използвани източници - буквар, с. 90-92, учебна тетрадка 2, с. 74-75, учебна тетрадка 3, с. 4-7, учебник по български език, с. 16-21.




    • 18.04.2021 Аз и другите. Правопис на имена. Сбогом, букварче!

      Днес се упражнявахме да спрягаме глагола "съм" - учебник по български език, с. 22-29: аз съм, ти си, той е, тя е, то е, ние сме, вие сте, те са. Обърнахме внимание и на рода и числото на съществителните имена - един ученик, една ученичка, много ученици, един учител, една учителка, много учители.

      Припомнихме си, че имената се пишат с главна буква. Послужихме си със следния текст:


      Опитахме се да се представим по този модел и по модела от учебника по български език на с. 28.

      Освен това се упражнявахме да четем - "Веселата книжка" и гатанката на с. 90 в буквара.

      На с. 91 от буквара отгатвахме от коя приказка са героите. Накрая се разделихме с буквара като прочетохме текстовете на с. 92.

      Използвани източници - буквар, с. 90-92, учебник по български език, с. 22-29, учебна тетрадка 3, с. 18-19.

    • 25.04.2021 Дума и сричка, пренасяне на части от дума. Кой? Какъв? Здравей, читанко!

      Днес си припомнихме, че всеки език се състои от думи. Те означават нещо - всички разбираме какво е дърво, слънце, вървя, играя, добър, лош. Понякога думите звучат еднакво, но имат различно значение, например син като дете и син като цвят; роза като цвете и Роза като име. Образуваме думите от звукове. Разделяме ги на по-малки групи, наречени срички. Колкото гласни звукове има в една дума, толкова са сричките в нея. Сричките ги броим с пляскане на ръце. Те ни помагат да пренасяме части от думата на нов ред, ако няма достатъчно място на реда за цялата дума. Използваме малка чертица, наречена тире, за да пренасяме. В учебна тетрадка 3 на с. 16 разгледахме упражнение 1 и 2. Думата череша се дели на сричките че-ре-ша. Можем да я пренесем по два начина: ако имаме по-малко място на горния ред, ще напишем че там и реша на долния ред (че-реша); ако имаме повече място на горния ред, ще напишем чере там и ша на долния ред (чере-ша). Важно е да запомним правилото, че никога не трябва да има сама буква - нито на горния, нито на долния ред, дори да е самостоятелна сричка. Например думата очила има 3 срички: о-чи-ла, но можем да я пренесем само така: очи-ла. Същото се получава и с думата филия - три срички: фи-ли-я, но има само един начин за пренасяне: фи-лия. Другото важно правило е, че думи с една сричка не се пренасят, например: син, тлъст, кръст, сляп и т. н. Направихме упр. 3 и 4, за да се упражняваме как да пренасяме части от думи на нов ред.

      След това се забавлявахме с учебника по български език. Упражнявахме се да говорим като използваме отрицателната форма на глагола съм - аз съм - аз не съм, ти си - ти не си и т. н. Задавахме въпроси с въпросителните думи кой, коя, кое, кои, какъв, каква, какво, какви (Той кой е? Тя коя е? Те кои са? Той какъв е? Тя каква е? Те какви са?). 

      После дойде ред да кажем здравей на новата ни читанка. Запознахме се с нея, като прочетохме стихотворението на с. 3 и гатанките на същата страница и на с. 4 и 5.

      Използвани източници: учебна тетрадка 3, с. 16, учебник по български език, с. 30-39, читанка, с. 3-5.


    • 2.05.2021 Любопитен съм - задаване и отговаряне на въпроси. Изречение. "Родна стряха" - упражнение по четене.

      Днес си припомнихме какво е изречение. Когато общуваме, подреждаме думите в изречения. Изреченията се пишат с главна буква в началото. Ако съобщаваме нещо с изречението, пишем точка в края му. Ако питаме с него, пишем въпросителен знак в края му. Ако пък възклицаваме, изразяваме някакво чувство, поставяме удивителен знак накрая.

      Упражнявахме се да задаваме и отговаряме на въпроси. Когато питаме, използваме частицата ли, а при отговор - да или не. Питахме също с думите откъде и къде.

      По четене разгледахме стихотворението на Ран Босилек "Родна стряха" и рисувахме на тема "Моят дом". Слушахме и текстове за Гергьовден.

      Използвани източници: учебна тетрадка 3, с. 20-21, учебник по български език, с. 40-47, читанка, с. 9.

    • 9.05.2021 Текст. Семейство. "Моето семейство", "Баба и внуче" - упражнение по четене

      Днес научихме, че текстът се състои от свързани по смисъл изречения. Той може да е устен или писмен. Има заглавие, което показва за какво се говори в текста. Пишем го с главна буква в началото. Така правим и с изреченията. В края им слагаме точка, въпросителен или удивителен знак. Упражнявахме се да подреждаме изречения в текст и да съставяме текст по картина.

      Припомнихме си какви са думите в едно семейство - майка, баща, дядо, баба, внуче, сестра, брат. Представяхме се с имената си като използвахме думата казвам се - с аз, ти, той, тя, ние, вие, те. След това променяхме думите имам и нямам пак със същите думи - аз, ти, той, тя, ние, вие, те.

      Преговорихме наученото досега - как се поздравяваме, как се представяме, кои са най-често използваните въпроси, думи за животни и националности.

      Упражнявахме се да четем в читанката - стихотворението "Моето семейство" на Ангелина Жекова и разказът "Баба и внуче".

      За да останем на темата за семейството, прочетохме приказката "Дядо и ряпа" и изработихме фигурка на един от героите от пластилин - дядото, бабата, внучката, кучето, котето или  мишлето.

      Използвани източници:

      Учебна тетрадка 3, с. 22-23, учебник по български език, с 50 -57., читанка, с. 10-13, с. 44-45.

    • 16.05.2021 Хайде да играем - говоря и питам за играчки. "Двете козички": устен преразказ. "Шегобийци" - упражнение по четене

      В днешния урок се упражнявахме да питаме и говорим за играчки - едно влакче - то, една кукла - тя, един робот - той. Научихме думите: с едно - въже, хвърчило, домино, самолетче, мече; с една - топка, рокля, книжка за оцветяване, кофичка; с един - скейтборд, пъзел, парк. (Род на съществителните имена.)

      Прочетохме приказката "Шегобийци" и изслушахме още една приказка за Хитър Петър.

      После преразказвахме устно приказката "Двете козички".

      След това представихме любима своя играчка, като започнахме така: "Аз имам една играчка. Тя е ...". Другите задаваха въпроси като "Голяма ли е?", "Твърда ли е?", "Какъв цвят е?", "Движи ли се?", "Животно ли е?" и се опитваха да отгатнат каква е.

      Накрая си направихме хартиена играчка - птица.

      Използвани източници: учебник по български език с. 58-64, читанка, с. 16-17, тетрадка 3, с. 24.


    • 23.05.2021 В училище - разговарям и питам за предмети в училище. "Компютърни уроци" - упражнение по четене. Общуване.

      Днес си припомнихме и научихме други думи, които назовават предмети в училище - молив, пастел, учебник, речник, стол, лист, тетрадка, химикалка, гума, дъска, карта, кутия. Видяхме как се променят думите когато говорим за един или много от тях - моливи, пастели, учебници, речници, столове, листове, тетрадки, химикалки, гуми, дъски, карти, кутии. (Множествено число на съществителните имена от мъжки и женски род.) Припомнихме си числата от 1 до 10. Упражнявахме ги като ги свързахме на лист хартия и получихме картинка на луната. (вж. приложения файл "Числителни имена до 10: Упражнение".) Забавлявахме се и с игри на карти. Така упражнявахме наученото за един и много предмети, напр. един слон, много слонове; припомнихме си цветовете - сива мишка, жълт фон и под.; броихме спечелените карти, за да определим победителя.

      Разбрахме какъв ученик е сврачето Пазимирчо от приказката "Компютърни уроци".

      Разговаряхме за това как общуваме - устно - като си говорим един на друг, без думи - като използваме жестове, и писмено - с бележки, кратки съобщения, писма и имейли.

      Освен това отбелязахме утрешния празник - Деня на буквите, образованието и културата, като разгледахме виртуално музея "Двор на кирилицата", изгледахме видеото, в което взехме участие ние и първокласниците от Шафтсбъри, и прочетохме стихотворението на Ангелина Жекова "Златни букви".

      Използвани източници: учебник по български език, с. 66-72; читанка, с. 26-27 и 31; учебна тетрадка 3, с. 26-27.

    • 13.06.2021 Годишен преговор. "Как тигърът беше наказан", "Двамата шивачи" - упражнение по четене. "Остър ум" - гатанки за животни.

      "Двамата шивачи" (читанка, с. 40-41) - прочит на текста и апликация на различни дрехи.

      читанка, с. 35 ("Как тигърът беше наказан"), с. 18 ("Остър ум"), тетрадка по четене, с. 12

    • 20.06.2021 Тест изходно равнище. "Хитрият петел" - упражнение по четене. "Приятели" - съчинение по картини.

      Тест изходно равнище - да се използва приложения тука тест и теста в края на учебника по български език - с. 80-82.

      читанка, с. 24, тетрадка по четене, с. 17 - не е останало време

      учебна тетрадка 3, с. 30-31 - не е останало време

      (Изработване на кукли за куклен театър - приложени са модели и метод на изработване)

    • 27.06.2021 Куклен театър - игра по роли. "Лято", "Ваканция" - упражнение по четене.

      читанка, с. 32; учебна тетрадка по четене, с. 22 (и 23)

      песен "Лятото дойде" от учебника по български език, с. 39

      За куклените представления:

      "Дядо и ряпа" - читанка, с. 44 и приложен файл. Разпределение на ролите: дядото - Ефе, бабата - Силвия/Алекса, внучката - Маноля/Аврора, кучето - Доминик, котката - Софи, мишката - Аврора/Вики, разказвач - Александрина/Силвия. Когато има две имена, първото е за 27 юни, второто - за 3 юли.

      "Косе Босе" - текстът е приложен като файл. Разпределение на ролите: Лиса - Алекса, Косе Босе - Виктория, кучето - Даниел, разказвач - Аврора.

    • 3.07.2021 Тържество за закриване на учебната година

      Направихме две куклени представления - "Дядо и ряпа" и "Косе Босе". 

      Раздадохме грамоти:

      Даниел и Доминик - за напредък

      Ефе - за редовно изпълнение на домашните работи

      Александрина - за активно участие в клас

      Алекса - за краснопис

      Силвия - за най-добро представяне в творческите задачи

      Аврора - за постоянство и старание онлайн

      Маноля - за услужливост

      Виктория - за бодър ум

      София - за комуникативност

      Раздадохме свидетелствата за завършен клас.